[wiskunde] Paradox in de wiskunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Paradox in de wiskunde

Voor school heb ik een opdracht gekregen naar aanleiding van paradoxen in de wiskunde.

Gegeven de functie: (meervoudig voorschirft)

f: R+ -> R: x-> 1) 1 als 0 kleiner of gelijk aan x kleiner dan 1

2) 1/x^2 als 1 kleiner of gelijk aan x

De vragen zijn: Wat is de oppervlakte tussen de grafiek en de x-as (ik kom uit op 2)

en Wat is het volume van het omwentelingslichaam van deze grafiek (ik kom uit op 4pi/3)

Dat lukt allemaal, maar nu is er nog een vraag: Wat is de paradox die je hieruit kan halen?

Help me aub!

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Paradox in de wiskunde

Dit doet mij denken aan iets wat wij vorig jaar hebben gezien. Het omwentelingslichaam is een soort van vuvuzela-achtig voorwerp. Stel nu dat je dat volledig vult met verf ( er kan oneindig veel verf in want 1/x2loopt eigenlijk pas op oneindig tegen zijn asymptoot), dan heb je nooit genoeg verf om de buitenkant te verven (of toch iets dergelijks).
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 4

Re: Paradox in de wiskunde

Hmm ja zou best iets te maken kunnen hebben met het schilders paradox... Langs de buitenkant heb je nooit genoeg verf want het loopt oneindig lang door. Maar de inhoud is wel eindig (4pi/3) dus als die het dan gewoon vult met verf en het er daarna uitgiet, is de binnenkant wel gevuld met verf, ookal loopt het oneindig lang door!!!

BEDANKT!!

Reageer