Ziekte van Addison

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Ziekte van Addison

(Bij voorbaat excuses voor het Engels, dit is enkel de gegeven informatie.)
Schermafdruk-91.jpg
Schermafdruk-91.jpg (93.76 KiB) 771 keer bekeken
See the case of Ms. X above. The low levels of sodium can be attributed to the endocrinological effects of:

A. a decreased aldosterone level as well as an increased ADH level.

B. only a decreased aldosterone level.

C. only a increased ADH level.

D. a decreased aldosterone level as well as an decreased ADH level.

Tot zover kwam ik er zelf uit:

Wanneer de natriumconcentratie in het bloed laag is, kan dat betekenen dat het natrium onvoldoende in de nieren is teruggeresorbeerd, met name in de distale tubulus. Die resorptie staat onder invloed van aldosteron, dus het lijkt me aannemelijk dat deze dan verlaagd is. (Optie C valt af). Overigens lijkt dit i.c.m. met enkele andere symptomen te passen binnen het ziektebeeld 'de ziekte van Addison'.

Wat betreft de ADH; dit hormoon heeft enkel effect in de distale tubulus en verzamelbuis, aangezien daar in de wand aquaporine type 2 moleculen aanwezig zijn, waardoor ze permeabel worden voor water als er voldoende ADH-afgifte is.

Punt is dat de natriumionen volgens mij alleen met water, de verzamelbuis uit kunnen...en niet wanneer ze daar 'zin' in hebben. Er moet dus voldoende ADH worden afgegeven als je die natriumionen daar kwijt wil. De concentratie van natrium in het bloed wordt dan echter hoger, dat niet het geval is in de casus...dus zou ik verwachten dat de ADH-afgifte verlaagd is bij deze vrouw.

Conclusie: ik zou kiezen voor optie D, maar het goede antwoord blijkt B te zijn. Dit vind ik vreemd, omdat ik vermoed dat de ADH-afgifte ook van belang is...hoe zit dit?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ziekte van Addison

Weinig ADH > veel water uitplassen > natrium stijgt.

Weinig ADH rijmt dus niet met een laag natrium. Een laag natrium ontstaat door de uitscheiding van teveel ADH zoals je ziet bij SIADH.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Ziekte van Addison

anusthesist schreef: zo 20 jan 2013, 16:45
Weinig ADH > veel water uitplassen > natrium stijgt.

Weinig ADH rijmt dus niet met een laag natrium. Een laag natrium ontstaat door de uitscheiding van teveel ADH zoals je ziet bij SIADH.
Dus als ik het goed begrijp vermindert de ADH-afgifte niet door verandering van osmolaliteit van het plasma als de patiënt meer water inneemt. Ofwel; de ADH-afgifte is en blijft (te) hoog, waardoor teveel water in de circulatie wordt geresorbeerd en de concentratie natrium afneemt.

SIADH is vaak een symptoom van ziekte van Addison. Maar wat ik dan nog niet begrijp is dat mensen met ziekte van Addinson veel/vaak plassen; dat verwacht je namelijk niet met een afgifte van teveel ADH. :-k Of komt dat door de verstoring van aldosteron-spiegel? Want als die te laag is, is behalve de natriumresorptie, ook de waterresorptie verstoord.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ziekte van Addison

Cura schreef: zo 20 jan 2013, 17:37
Dus als ik het goed begrijp vermindert de ADH-afgifte niet door verandering van osmolaliteit van het plasma als de patiënt meer water inneemt. Ofwel; de ADH-afgifte is en blijft (te) hoog, waardoor teveel water in de circulatie wordt geresorbeerd en de concentratie natrium afneemt.
Je ADH-afgifte staat onder invloed van de plasma-osmolaliteit. Stijgt deze dan wordt de afgifte gestimuleerd om de urine te concentreren en vocht te sparen (in het geval van uitdroging en dorst). Daalt deze dan daalt de afgifte van ADH.
Cura schreef: zo 20 jan 2013, 17:37
Maar wat ik dan nog niet begrijp is dat mensen met ziekte van Addinson veel/vaak plassen
Is dat zo?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Ziekte van Addison

anusthesist schreef: zo 20 jan 2013, 17:43
Is dat zo?
Nuja, als de nieren niet in staat zijn de urine te concentreren en te veel water lozen, dan lijkt het me toch dat je vaak naar de wc moet.
Inability to concentrate urine ultimately causes the person to urinate excessively and become dehydrated.
(Bron)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ziekte van Addison

Cura schreef: zo 20 jan 2013, 18:12
Nuja, als de nieren niet in staat zijn de urine te concentreren en te veel water lozen, dan lijkt het me toch dat je vaak naar de wc moet.

(Bron)
Geen natrium kunnen vasthouden staat los van de urineproductie. Misschien heft het effect van teveel ADH het effect van te weinig cortisol wel op. Dat ze een abundante mictie hebben, heb ik nog nooit van gehoord, wat niet wil zeggen dat dat niet zo hoeft te zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer