Symbool B voor magnetische inductie/ magnetische fluxdichtheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Symbool B voor magnetische inductie/ magnetische fluxdichtheid

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af waarom het symbool B wordt gebruikt voor de term magnetische inductie/ fluxdichtheid.

Ik kan er niets over vinden, waarom men het symbool B gebruikt. Op Google en Wikipedia kan ik het niet vinden! Ook kan ik zo gauw niet verzinnen waarom we een B gebruiken. Deze B komt volgens mij niet voor in een van de met magnetisme gerelateerde woorden.

Wie weet het?

Met vriendelijke groet,

Wessel

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Symbool B voor magnetische inductie/ magnetische fluxdichtheid

Dit vond ik erover.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Symbool B voor magnetische inductie/ magnetische fluxdichtheid

Waarschijnlijk is dit de reden: Maxwell gebruikte de letters A tm H voor zijn vectoren.

A (vectorpotentiaal), B (magnetische flux) en H (magnetische veldsterkte) hebben de geschiedenis overleefd en de rest van de oorspronkelijke letters niet.

[edit]

Dannypje komt tot dezelfde conclusie zie ik.

[/edit]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Symbool B voor magnetische inductie/ magnetische fluxdichtheid

A, B en H hebben de geschiedenis overleefd en de rest van de oorspronkelijke letters niet.
Nog wat meer letters hebben het overleefd. Maxwell gaf in zijn Treatise on Electricity and Magnetism (p.236) (1873) een lijstje van de tien belangrijkste vectoren van het electromagnetisme, met de symbolen A t/m J (in Gotische letters). Het is het volgende lijstje, met de moderne vertaling erachter (symbool plus naam): 

Code: Selecteer alles

A A vector potential
B B magnetic field B
C I total current (through a cross section)
D D electric displacement field
E E electric field
F f Lorentz force density, f = ρE + J×B *
G v velocity in a point
H H magnetic field H
I M magnetization M
J J current density
* De Lorentz force density f is de Lorentzkracht (inclusief de elektrische kracht) die werkt op een continue ladingsverdeling: \( \mathbf{f} = \rho \mathbf{E} + \mathbf{J} \times \mathbf{B} \) zodat de totale kracht de volumeintegraal over de ladingsverdeling is: \( \mathbf{F} = \int \mathbf{f} dV \).    (wiki)

(In een ander hoofdstuk, over stroomkringen, bij de wet van Ohm, gebruikt Maxwell de E voor de spanning (electromotive force, emf): E = C R. Het geeft geen verwarring.) 1

Reageer