Ondersteuning in haakse hoek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Ondersteuning in haakse hoek

Hallo allen,

Op mijn werk ben ik bezig met het ontwerpen van een speelgoed. Hierbij willen we een horizontale staf op een horizontale stalen rondstaf klemmen in een haakse hoek. (zie onderstaande afbeelding) De klem moet kunnen schuiven over de horizontale staf maar op 90" gefixeerd blijven.

Wij hebben al geexpirimenteerd met meerkantig staf (zeskant/vierkant) maar graag zouden wij deze stokken rond willen houden. Op het moment zien wij zelf even geen oplossingen meer, hopelijk is hier iemand die zijn frisse blik op dit probleem wil werpen.

Ps. de stok wordt aan deze horizontale staf geklemd om een baantje te ondersteunen. Per stok zal hier max 0,5 kg op rusten met een max. arm van 30 cm.
Bijlagen
frame klem.jpg
frame klem.jpg (86.69 KiB) 318 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ondersteuning in haakse hoek

Als de staaf rond moet blijven zie ik als enige oplossing het frezen van een langsgroef in de staaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Ondersteuning in haakse hoek

In hoeverre zitten de ronde staven gefixeerd in die rode bollen? Als ze daar al kunnen draaien bij een dergelijk moment (.5 kg x 30 cm) dien je misschien ook de uiteinden aan te passen, en is een vierkant/6-kant misschien toch de beste oplossing.

Waarom is dat echter geen oplossing? voor de bevestiing in de rode bollen mischien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ondersteuning in haakse hoek

De meest voor de hand liggende mogelijkheden zijn inderdaad toch ander profiel voor de staf, of een langsgroef als de staf zelf niet kan draaien in de bevestigingen. Je zou ook een tweede horizontale staaf kunnen monteren en die rode klem dus over twee parallele staven kunnen laten glijden.

Reageer