screencast maken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

screencast maken

Wenn alles schläft und einer spricht

den Zustand nennt man Unterricht

(unbekannter Weiser)

En dus wil ik de saaiere van de uitlegmomenten eens in filmpjes en screencasts gaan zetten. Met screencasts heb ik totaal geen ervaring.



Is er iemand die me een eenvoudig, redelijk klutzproof stuk software daarvoor kan aanbevelen? Ik ben niet op zoek naar allerlei toeters en bellen, (hoe simpeler hoe beter) wel is het fijn als er een keus is in verschillende bestandsformaten om op te slaan, en ook diverse kwaliteiten . Het hoeft zeker niet in HD, ik ruil bij voorkeur een beetje kwaliteit in voor een heleboel (minder) bytes.

Gratis is natuurlijk leuk, maar het mag wat mij betreft ook een paar tientjes kosten als ik er vlot mee weg kan. Online, gratis of niet, ben ik niet zo'n voorstander van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: screencast maken

Ik heb er weinig ervaring mee, één keer om precies te zijn. We moesten voor het vak informatica een 5 minuten durende screencast maken over een functionaliteit in MS Office. Vooraf had ik ook geen enkele ervaring met videobewerking.

Er werd ons aangeraden om Camtasia Studio te gebruiken. Heden ten dage is dat wel een duur programma, maar daar vonden we dan wel een oplossing voor. Het is echter wel een héél eenvoudig en straight forward programma. Daar was ik écht tevreden van. Je wordt niet overladen met duizenden knoppen, alles reduceert zich tot wat je nodig hebt. Ik herinner me ook nog logische rechtsklik menuutjes om bijvoorbeeld je opnametrack te "splitten".

Qua publicatieformaten heb je ook ruime keuze, in mijn geval kon je rechtstreeks naar YouTube uploaden, maar je kon ook kiezen tussen .wmv, .avi, .mov, .mp4, .m4v, enz... Zeker omdat het betalend is denk ik niet dat je daar problemen moet verwachten. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit trouwens.

Zoals gezegd heb ik daar enkel ervaring mee, het enige waarom ik het je niet zou aanraden is de prijs, maar misschien moet je toch eens de gratis trial version bekijken.

Van horen zeggen ken ik ook nog Screen Capturer, maar meer dan de naam ken ik daar niet van.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: screencast maken

Camtasia heb ik een paar jaar geleden ook gebruikt om wat instructiefilmpjes te maken.

Kan veel, werkt prettig en indien gewenst kan je er ook mooie HiRes filmpjes mee maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: screencast maken

Jan van de Velde schreef: ma 21 jan 2013, 16:46
Wenn alles schläft und einer spricht

den Zustand nennt man Unterricht

(unbekannter Weiser)
Offtopic: volgens Bram Lagerwerfs Wiskunde-onderwijs nu zou deze uitspraak afkomstig zijn van Wilhelm Busch.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: screencast maken

Als je het de leerlingen toch wat geïnteresseerd wil houden ga je wat meer nodig hebben dan een gewone screen capturer vermoed ik.

Camtasia is inderdaad een zeer aardig programmaatje waar je leuke, aantrekkelijke effecten op een eenvoudige manier kan invoegen.

Ikzelf plaats Camtasia daarom ongeveer tussen Windows Movie Maker en de grotere videobewerkingsprogramma's.

Heb je de trial versie al kunnen uittesten?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Reageer