telefoonbel bedienen met knop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

telefoonbel bedienen met knop

Hallo, ik moet voor een toneelstuk een telefoon bel laten afgaan door op een knop te drukken. Weet iemand hoe ik dat kan maken? Gewoon bellen duurt te lang en als je alleen maar op een knop hoeft te drukken kan je hem af laten gaan wanneer je precies wilt en hoelang.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: telefoonbel bedienen met knop

Belspanning is ongeveer 70 tot 90V wisselspanning, met een frequentie van 20 a 25Hz.

Ik zou een transformator zoeken 220V naar 90V of zo, en daar een enkele diode tussen zetten. Je hebt dan wel geen zuivere wisselspanning, maar de frequentie zal de halve netfrequentie zijn (nu ja, 1 50Hz wisseling gevolgd door 1 50Hz wisseling niets).

Heb dit niet uitgeprobeerd, maar dat zal de eenvoudigste manier zijn. Ik weet niet of de telefoon 'gewone' (dus 50Hz) wisselspanning uit een een transformator zal kunnen 'volgen'. Vandaar dus de diode. Zorg dat deze voldoende stroom aankan. 1 ampere is goed, 5 zal beter zijn.

Wees voorzichtig, want 70 tot 90 volt kan al "kietelen".

Succes, en laat mss s weten hoe het ging.

Voor de diode kan een 1N4001 of een 1N4005 gebruikt worden, en je zou in eerste instantie s kunnen proberen zonder diode ook.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: telefoonbel bedienen met knop

PS: belangrijk: je wil die belspanning liever niet op de telefoon zetten als hij afgehaakt is. Dus als iemand de telefoon 'opneemt', niet meer op de knop duwen :) Of je blokkeert de haak van de telefoon (met als gevolg dat de telefoon nog kan rinkelen als iemand hem 'opneemt'. Timing is everything hier :D
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 12.262

Re: telefoonbel bedienen met knop

Dat zou inderdaad kunnen, al zou ik eigenlijk geneigd zijn om een deurbel te regelen die klinkt als een ouderwetse telefoon, en die gewoon in het toestel te monteren. Dat loopt netjes op 12 volt wisselspanning met een beperkte stroom.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: telefoonbel bedienen met knop

Bedankt voor alle reacties. Ik heb een deurbel gekocht op batterijen. Er zat een kort melodietje bij dat heel goed voor telefoonbel kan doorgaan. ( heb m ooit zelf op mijn telefoon gehad). Ik kan het melodietje echter niet stoppen dus de speelster mag pas opnemen als er een volledige ringtone is geweest. We gaan het zo maar proberen.

Bedankt!

Reageer