Hemochromatose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Hemochromatose

Gegroet

Ik heb een aantal vraagjes over hemochromatose of een te hoge opname van ijzer in het bloed. Vanaf welk gehalte aan serumijzer of tranferrine verzadiging kan men spreken over hemochromatose? Zijn meerdere bloedonderzoeken nodig om uitsluitsel te bieden? Verandert een hogere waarde aan bilirubine iets aan de diagnose? Indien bijkomende symptomen van hemochromatose een hoge waarde aan transferrine verzadiging en bilirubine vergezellen, is het dan nuttig bijkomend onderzoek te leveren?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemochromatose

Wat heb je zelf allemaal al gevonden/bedacht?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 17

Re: Hemochromatose

Hogere waarden aan serumijzer kan te wijten zijn aan de voeding. Echter transferrine verzadiging zou best niet boven de 45% liggen. Verhoogde bilirubine waarden en een gele kleur rond het oogwit tonen aan dat de lever niet optimaal werkt. Dit symptoom, in combinatie met recentelijke sporadische pijn in bepaalde gewrichten (vinger, schouder) en een onverklaarde pijn in de buik laten mij denken aan hemochromatose.

Maar ik weet niet of dit voldoende symptomen zijn voor verder onderzoek, of dat er iets anders aan de gang is. Bvb verhoogde bilirubine waarden door syndroom van gilbert, verhoogd ijzergehalte tijdelijk en buikklachten door een allergische reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemochromatose

Een verzadiging van > 45-50% is suggestief voor hemochromatose.

Een hoog bilirubine kan het gevolg zijn van hemochromatose (leverschade) als wel wijzen op een hemolytische anemie (bijvoorbeeld thalassemie). Je Hb kan dan uitsluitsel bieden. Is deze normaal dan pleit het voor een hemochromatose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 17

Re: Hemochromatose

Hemoglobine waarde is normaal, bedankt voor de reactie!

Berichten: 17

Re: Hemochromatose

Excuseer, ik heb nog een vraag.

Wat lijkt dan de beste stap om te volgen, binnen enkele maanden nog eens bloed laten trekken, of direct doorverwijzen naar een hepatoloog?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemochromatose

Als je huisarts bent moet je deze patiënt wel doorverwijzen ja. Een onbehandelde hemochromatose kan veel complicaties geven, dus dat wil je wel zeker weten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer