Springen naar inhoud

stroomsterkte en parallelschakeling

• Log in om te kunnen reageren

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 08:59

Kan iemand mij het juiste antwoord geven op de volgende vraag :

2 identieke lampjes in parallel geschakeld branden, de stroomsterkte in elk lampje is 0,2A. Eén van de lampjes wordt losgedraaid.
In het andere lampje is de stroomsterkte :

• 0,0 A
  • 0,2 A
  • 0,1 A
  • 0,4 A

Zelf twijfel ik tussen 2 en 4. Graag ook een beetje uitleg bij het juiste antwoord.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2013 - 09:07

Wat zijn je overwegingen om te twijfelen tussen 2 en 4?

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 09:20

Wat zijn je overwegingen om te twijfelen tussen 2 en 4?

Het is een parallelschakeling dus de totale stroomsterkte is de som van de stroomsterktes door lampje 1 en lampje 2 : 0,2 A + 0,2 A = 0,4 A

Nu twijfel ik of de volledige stroomsterkte 0,4A door het ene lampje gaat als je het 2e lampje losdraait of dat de stroomsterkte gelijk blijft (0,2A) in het niet losgedraaide lampje. Ik heb een voorkeur voor antwoord 4 (0,4A).

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2013 - 09:23

Vraag je af waardoor de stroom veroorzaakt wordt.

Veranderd door EvilBro, 23 januari 2013 - 09:24

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 09:34

Vraag je af waardoor de stroom veroorzaakt wordt.

De spanning van een spanningsbron (vb batterij) zorgt ervoor dat er stroom door een gesloten circuit loopt. is dit wat je bedoelt? Mij is het verband niet echt duidelijk.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2013 - 11:09

Dat is wat ik bedoel. De spanning blijft in beide gevallen dus gelijk over de lamp. Wat kun je dan zeggen over de stroom?

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 11:33

Dat is wat ik bedoel. De spanning blijft in beide gevallen dus gelijk over de lamp. Wat kun je dan zeggen over de stroom?

Als de spanning gelijk blijft, blijft de stroomsterkte gelijk => door het ingedraaide lampje blijft er 0,2A lopen ook al wordt het tweede lampje uit de paralelle schakeling gehaald? Klopt dit ik twijfel nog steeds aangezien De totale stroomsterkte 0,4A is en je als I van het ingedraaide lampje slechts 0,2A hebt. Loopt er dan door de afgesplitse tak van het uitgedraaide lampje dan ook 0,2A en zoja hoe komt die dan weer samen met de 2A van het 1e lampje. Wordt de afgesplitste tak van het uitgedraaide lampje niet onderbroken door het uitdraaien van het lampje.

Zoals je merkt, is alles me nog niet duidelijk.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6780 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2013 - 12:03

Vraag je eens af wat er gebeurt als je de tweede lamp ook losdraait.

En wat gebeurt er bij je thuis als je een lamp uitdoet. Gaan de andere lampen dan feller branden?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2013 - 12:06

De stroom door een lampje is te bepalen uit de spanning over een lampje en de weerstand van een lampje. Zowel de weerstand van een lampje als de spanning over een lampje zijn niet afhankelijk van de aan- of afwezigheid van een ander lampje. De stroom moet dus gelijk blijven.

Een andere manier om het te bekijken: bij gelijke lampjes wordt de totale stroom gelijk verdeeld over alle lampjes. Wat gebeurt er met de totale weerstand van de schakeling als je 1 lampje weghaald? Wat gebeurt er dus met de stroom (bij gelijkblijvende spanning)? Bekijk nu in beide gevallen de stroom per lampje.

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 12:23

Vraag je eens af wat er gebeurt als je de tweede lamp ook losdraait.

En wat gebeurt er bij je thuis als je een lamp uitdoet. Gaan de andere lampen dan feller branden?

Je hebt geen licht meer :-), maar de stroom gaat nog steeds door het circuit. Dus de stroom door het resterende lampje blijft 0,2A. Juist?

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 13:34

Je hebt geen licht meer :-), maar de stroom gaat nog steeds door het circuit. Dus de stroom door het resterende lampje blijft 0,2A. Juist?

Juist :)
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6780 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2013 - 13:44

Als je bedoelt dat er nog steeds 0,2A loopt als alle lampjes zijn losgedraaid, dan is dat onjuist.

kranalre

kranalre

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 januari 2013 - 15:05

Als je bedoelt dat er nog steeds 0,2A loopt als alle lampjes zijn losgedraaid, dan is dat onjuist.

Nu raak ik er helemaal niet meer wijs uit!

Als ik thuis een lamp uit doe, gaan de andere lampen (parallel geschakeld) niet feller branden. Als je mijn begin vraagstuk neemt en je draait lampje 2 los dan blijft de stroomsterkte door lampje 1 gelijk aan 0,2A en de stroomsterkte door de tak van het losgedraaide lampje 2 blijft ook 0,2A. Akkoord? De totale stroomsterkte door het circuit is 0,4A (de som van de stroomsterkte door tak 1 + de stroomsterkte door tak 2).

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 januari 2013 - 15:09

.. en de stroomsterkte door de tak van het losgedraaide lampje 2 blijft ook 0,2A. Akkoord?

NIet akkoord. Waarom zou er stroom lopen door die tak?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6780 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 januari 2013 - 15:11

....en de stroomsterkte door de tak van het losgedraaide lampje 2 blijft ook 0,2A. Akkoord?

Niet akkoord. Waar zou die stroom dan moeten lopen? Door het lampje los te draaien heb je het stroompad onderbroken, dus kan er niks meer door.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures