Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

AMSTERDAM- Er zitten meer geneesmiddelen in het Nederlandse drinkwater dan nodig. Dat kan voorkomen worden door betere zuiveringsinstallaties, maar dit zou waterzuivering duurder maken.


Dat schrijven vier onderzoekers van Waternet Amsterdam vandaag in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.


Geneesmiddelen komen via de urine en ontlasting van patiënten terecht in het rioolwater en daarna ook het drinkwater. De concentratie geneesmiddel in drinkwater is te laag om schadelijk te zijn voor mensen. Wat mensen ongemerkt binnenkrijgen via drinkwater is ongeveer 1000 keer minder dan wat patiënten bewust innemen bij het slikken van medicijnen. De langetermijneffecten van blootstelling aan zulke lage concentraties geneesmiddelen of aan mengsels van zulke middelen, is echter onbekend.



Forellen



Het is wél bekend dat de gevonden concentraties geneesmiddelen in het oppervlaktewater schadelijk zijn voor leven in dat water. Zo krijgen forellen schade aan nieren, lever en kieuwen na drie weken experimentele blootstelling van 0,5 microgram van de pijnstiller diclofenac per liter water.

In het artikel staat dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) het gezondheidsrisico voor mensen zeer klein tot verwaarloosbaar vindt, maar dat de marges kleiner worden. Door de toenemende vergrijzing zullen steeds meer geneesmiddelen in het oppervlaktewater komen.


65 procent



Zuiveringsinstallaties verwijderen ongeveer 65 procent van de geneesmiddelen in het rioolwater, de rest komt met het gezuiverde water in het oppervlaktewater terecht. Jaarlijks komt zo in Nederland ruim 11 ton geneesmiddel in het oppervlaktewater.

Daarnaast loost de farmaceutische industrie geneesmiddelenbevattend water en ook het Nederlandse vee brengt via hun uitwerpselen medicijnen in het oppervlaktewater.

Er zouden betere rioolwaterzuiveringsinstallaties gebouwd kunnen worden, maar dat zou de waterzuivering twee keer zo duur maken. Het afvalwater van ziekenhuizen zou apart gezuiverd kunnen worden, maar ziekenhuizen veroorzaken slechts 20 procent van de geneesmiddelen in het rioolwater. De rest komt uit woonwijken.


Lees verder: hier


Artikel in Ned. Tijdschr. voor Geneeskunde: hier


Bron: NU.nl
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Eigenlijk is het laatste stuk van het nu artikel toch wel het belangrijkste:


De concentraties in drinkwater zijn door verdere zuivering een stuk lager dan die in oppervlaktewater.

Dat impliceert feitelijk dat het niet per se nodig is om rioolwater beter/duurder te zuiveren, maar dat ook zuiveren bij de productie van leidingwater een optie is.


Overigens vraag ik me sowieso af hoe groot het probleem met drinkwater is: in veel gebieden wordt dat toch opgepompt uit diepe lagen en is het water afkomstig van neerslag die in het verrre verleden (lang voor er medicijnen waren) is gevallen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Benm schreef: do 24 jan 2013, 12:53
Eigenlijk is het laatste stuk van het nu artikel toch wel het belangrijkste:


Dat impliceert feitelijk dat het niet per se nodig is om rioolwater beter/duurder te zuiveren, maar dat ook zuiveren bij de productie van leidingwater een optie is.
Voor menselijke consumptie wel.

Rhiannon schreef: do 24 jan 2013, 11:21
Forellen


Het is wél bekend dat de gevonden concentraties geneesmiddelen in het oppervlaktewater schadelijk zijn voor leven in dat water. Zo krijgen forellen schade aan nieren, lever en kieuwen na drie weken experimentele blootstelling van 0,5 microgram van de pijnstiller diclofenac per liter water.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Over die forellen maak ik me niet zo druk eigenlijk - blijkbaar kunnen die niet zo goed tegen diclofenac als zoogdieren.


Als er 0.5ug/l diclofenac in het kraanwater zit is dat geen probleem voor menselijke consumptie, het heeft verder geen effect. Problematischer is het natuurlijk bij stoffen die de hormoonbalans verstoren, bijvoorbeeld wat vrijkomt door gebruik van anticonceptiepillen. Dat zijn zaken die je niet in je drinkwater wilt hebben, ook niet in lage concentraties.


Wat eventueel wel een probleem kan worden is ophoping van stoffen in vissen die voor consumptie gevangen worden. Je ziet zulke problematiek met kwik en pcb's, maar wellicht gebeurd het ook wel met bepaald famaceutica die het koken van een visje ook nog wel overleven.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Ik vraag mij alleen af wat het effect is op mensen die allergisch zijn voor diclofenac (zoals ik) als dat in het kraanwater zit.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Dat hangt er vanaf hoe erg je allergie is natuurlijk. Als je kijkt naar 0.5 ucg per liter, dat moet je 50.000 liter water drinken om het equivalent van 1 gangbare 25 mg tablet binnen te krijgen. Ik heb geen idee welke hoeveelheid voor jou nadelige effecten zal opleveren, maar het zo eigenlijk zo erg moeten zijn dat je een reactie krijgt als je iemand aanraakt die diclofec gebruikt.


Overgens vraag ik me dan ook wel weer af of er niet genoeg antihistaminica in het water zitten om die reactie alsnog te dempen... ergens zou me niet verbazen als je tegelijkertijd de oorzaak en de remedie naar binnen werkt met kraanwater, indien je het zou concentreren tot nivos waarbij je werkzame levels van beide stoffen binnen krijgt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nederlands drinkwater bevat meer geneesmiddelen dan nodig

Dan valt het inderdaad erg mee. Als je dan de hoeveelheid water drinkt om die hoeveelheid diclofenac binnen te krijgen, ben je waarschijnlijk daarvoor al aan een watervergiftiging bezweken.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer