HPLC-DAD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

HPLC-DAD

Hallo,

Ik moet het principe van de HPLC-DAD kennen en ik ben zover dat ik die van de HPLC begrijp. Ik kan echter weinig vinden over de diode array detector. Ik zie wel veel over de photodiode array detector en heb geen idee of dit hetzelfde is?

Kan iemand mij helpen om zo simpel mogelijk uit te leggen wat de diode array detector is?

Berichten: 772

Re: HPLC-DAD

Hiermee bedoelt men hetzelfde. Ik leg even uit.

Een diode array is opgebouwd uit een aantal dioden die op een siliciumchip zijn aangebracht. Iedere diode bestaat uit een fotodiode (een halfgeleider, zoals silicium dat lichtjes is gedopeerd)L Hierdoor zal de halfgeleider over een positieve en negatieve pool beschikken.

Wanneer elektromagnetische straling invalt op het niet geladen deel van de halfgeleider, zal dit leiden tot een toegenomen geleidingsvermogen, en bijgevolg ook een verhoogde stroom. Hiermee kan een bepaalde component worden gedetecteerd.

Een diode array bevat zo'n 256 a 2048 fotodiodes, die naast mekaar gerangschikt zijn. Met elke diode zal een stuk van het elektromagnetisch spectrum worden opgemeten. Het gebruik van een diode array detector zal dus leiden tot een simultane detectie van praktisch het gehele UV-VIS spectrum.

Berichten: 2

Re: HPLC-DAD

Dank je wel!

Berichten: 772

Re: HPLC-DAD

Graag gedaan. ;)

Reageer