[scheikunde] Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

Hallo,

Voor een aspirine verslag moet ik de zuiverheid bepalen. We hebben getitreerd met NaOH (concentratie: 0,09673 mol/l) en daar zijn de volgende resultaten uitgekomen:

1) ingewogen massa: 200,0 mg; gemeten pH tot equivalentie punt: 7,741; volume NaOH: 11,5990 ml.

2) ingewogen massa: 198,5 mg; gemeten pH tot equivalentie punt: 8,012; volume NaOH: 11,3541 ml.

Bij de uitleg staat dat de aspirine uit acetylsalicylzuur (180,15 g/mol) en salicylzuur (138,12 g/mol) bestaat. dat is tevens een voorwaarde. Na de titratieberekening kom je op een effectieve molmassa (Me) uit. Dit snap ik niet. Moet je een titratieberekening van beide stoffen doen en dan bij elkaar optellen? De Me moet je dan invullen in een formule, dat is deze: zuiverheid (z) = ((Me -138,12)*100)/(180,15-138,12).

Mijn vraag is dus, hoe bereken ik de Me? Als dat bekend is, is het gewoon invullen in de formule, dus dat snap ik wel.

Alvast bedankt :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

je gaat in beide gevallen (hetzelfde) titeren. Het gaat hier over een mengsel van acetylsalicylzuur en salicylzuur. Je kan, aan de hand van de titratie voor elke proef berekenen wat het totale aantal mol zuur is (dus zowel acetylsalicylzuur als salicylzuur). Nu kan je doen alsof de stof zuiver is, en uitrekenen wat de molaire massa ervan is (a.d.h.v. het gevonden aantal mol zuur, en de totale massa onderzochte stof). Althans, dat is hoe ik het interpreteer.

In de praktijk zit je echter met een mengsel, dus vind je niet de de molaire massa van de onderzochte stoffen, maar het gewogen gemiddelde. Voorbeeldje: je hebt 1 mol stof A (100 g/mol) en 2 mol B (200 g/mol), dan ga je voor dat mengsel een gemiddelde/effectieve molmassa van (1 mol * 100 g/mol + 2 mol *200 g/mol)/3 mol = 167 g/mol uitkomen. Dat is jouw meetresultaat, en door vergelijken van die gevonden massa kan je, a.d.h.v. de molaire massa's van de twee stoffen, terugrekenen naar het aantal mol van beide stoffen apart (edit: ik zie dat je al een formule Me->zuiverheid hebt, nu weet je waar ze vandaan komt).

Om experimentele fouten wat te verzachten doet men altijd meerdere titraties (typisch 3 of meer) en wordt het gevonden aantal mol uitgemiddeld over het aantal titraties.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

Bedankt voor je reactie.

Als het ik het goed begrijp heb ik (0,096733*11,5590)/1000 = 0.0011181021 mol aspirine (mengsel van salicylzuur en acetylsalicylzuur dus). (0,0011181021*180,15 + 0,0011181021*138,15)/(2*0,001118102) = 163,0364399 g/mol. Dit is dus de effectieve molmassa. Dit invullen in de formule geeft een zuiverheid van 59,28%. Klopt dit? Ik vind de zuiverheid nogal laag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

die molaire massa die je berekent is gewoon

afgewogen massa aspirine / totaal aantal mol zuur.

Jij doet alsof zowel de hoeveelheid acetylsalicylzuur als salicylzuur hetzelfde is.

Die formule voor Me is gewoon om even aan te tonen wat die betekent, maar het punt is dat je hier niet weet hoeveel mol van elk je hebt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Zuiverheid van aspirine bepalen met formule

Ok ik snap het. Bedankt.

Reageer