Scheve verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Scheve verdeling

Hallo

Ik zit met een probleem omtrent de volgende uitspraak: "Wanneer gegevens uit een linksscheve verdeling komen, dan worden in een boxplot van deze dataset vele observaties als uitschieter aangeduid."

Is dit juist of fout/onvolledig?

Een linksscheve verdeling zegt mij dat er veel 'grote' waarden zijn en weinig 'kleine', als we die verdeling zouden bekijken via een histogram, zien we traag de gegevens "op gang komen" om 'maximaal' te gaan bij de grote waarden... Ik zou dus geneigd zijn om te zeggen dat er veel grote waarden zijn en maar weinig kleine waarden dus dat die kleine waarden 'negatieve uitschieters' gaan geven... Maar er wordt gezegd "vele observaties als uitschieter" dus ik zou zeggen fout... Met als verklaring: het is realistisch dat er uitschieters zullen zijn, maar het zullen er niet veel zijn.

Klopt dit of waar ga ik de mist in?

Alvast bedankt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Scheve verdeling

Nog reden om mijn antwoord (uitspraak is fout) te staven: voornaamste gevolg van dergelijke verdeelde gegevens op de boxplot zullen zijn: de whisker/snorhaar zal lang zijn onderaan (als je boxplot verticaal tekent) + het gemiddelde zal hoger liggen in de box door de vele hoge waarden.

Maar dit impliceert niet dat er sowieso "vele uitschieters" zullen zijn, volgens mij...
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer