multiple choice vragen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

multiple choice vragen

Onlangs had ik een discussie met een vriend over zijn examen. Hij had 60 multiple choice vragen, elk met 4 mogelijke antwoorden waarvan 1 correct. Ieder juist antwoord levert 1 punt op, een foutief -0,33. Nu vraag ik me af op welke manier je de vragenlijst zou moeten invullen om het meest kans te hebben op een zo groot mogelijke score, ervan uitgaande dat je geen enkele vraag weet. Ik heb zelf al wat pogingen gewaagd maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. Kan iemand mij wat tips geven om me op weg te zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: multiple choice vragen

Om de score zo groot mogelijk te maken, moet je alle vragen juist beantwoorden :) Dat is de 'groots mogelijke score'. De kans daarop als je geen enkele vraag kent is
\((\frac{1}{4})^{60}\)
of 1 kans op
\(1,3*10^{36}\)
.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: multiple choice vragen

het meest kans te hebben op een zo groot mogelijke score
Hier zit je met een probleem, je kunt niet willen optimaliseren naar 2 zaken tegelijkertijd. Ofwel wil je de grootst mogelijke score, ofwel wil je de meeste kans op die score.

In het geval A) vul ja alle vragen in, in geval B) vul je niets in.

Waarschijnlijk wil je ergens een afweging tussen beide maken. Maar voor de exacte oplossing, heb je ook die exacte afweging nodig.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 11

Re: multiple choice vragen

Ik bedoelde inderdaad een soort van beste verhouding score/kans. Bedoel je met die exacte afweging dan dat ik bijvoorbeeld moet kiezen voor een zo hoog mogelijke score met minstens 50 % kans?

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: multiple choice vragen

Zolang dat alle informatie is die je hebt kun je er inderdaad weinig zinnigs over zeggen.

Zodra je ervan uitgaat dat niet alle antwoorden A kunnen zijn, of allemaal B, vallen er natuurlijk een aantal af.

Je moet dus eerst een kans verdeling opstellen betreffende de verdeling van mogelijke antwoorden.

De grootste kans is natuurlijk dat er 15 A zijn, 15 B, 15 C en 15d

wanneer je ook nog meeneemt dat de kans dat er na A een ander komt groter is dan dat na A nog een keer A komt, denk ik dat je uiteindelijk de conclusie moet kan trekken dat herhaaldelijk gelijke stappen (dus chronologisch A B C D A B C D A B C D enzenzenz maar ook A D B C A D B C A D B C enzenzenz) in de praktijk het meeste kans op slagen zal geven.

conclusie

Maar ook dan blijft de kans bestaan dat er je er net telkens precies naast zit. eigenlijk is het aantal mogelijkheden te groot om voor 1 toets van 1 optie uit te kunnen gaan. Wanneer je over meerdere opeenvolgende toetsen wat wilt kunnen zeggen zul je aannames moeten doen mbt de antwoordverdeling.
De tijd zal het leren

Berichten: 11

Re: multiple choice vragen

Bedankt voor de uitleg, maar dat is niet echt wat ik bedoel. Ik heb me dan ook verkeerd verwoord in het begin. Maar ik heb het specifiek over de invloed van het al dan niet openlaten van vragen. Dus het invullen blijft

compleet willekeurig. Als je bijvoorbeeld willekeurig 9 vragen beantwoordt en er dus 51 open laat, kan je de kans berekenen om bijvoorbeeld 5/60 te behalen. Dit komt neer op het berekenen van de kans om 6 vragen juist te beantwoorden en 3 foutief (Correct was +1 en foutief -0,33 dus 6*+1 - 3*0,33).

Zo kan je ook de kans berekenen om een 5/60 te behalen bij het invullen van 13 vakjes, wat neer komt op het berekenen van de kans op 7 juiste antwoorden en 6 foutieve (7*+1 - 6*0,33). Maar een score van 5/60 kan bijvoorbeeld niet behaalt worden bij het invullen van 6 vakjes, vanwege de giscorrectie.

Dus concreet, bij het invullen van 5 vakjes kunnen de scores -1.5/60(allemaal fout) ,-0.33/60 (1 juist, 4 fout)

, 1/60 (2 juist, 3 fout), 2.33/60 (3 juist, 2 fout), 3.66 (4 juist, 1 fout) en 5 (5 juist, 0 fout) behaalt worden.

Zo vraag ik me af of bepaalde scores op meer manieren kunnen bekomen worden dan andere, en dus een grotere kans hebben om voor te komen (ik denk van wel). Of om nog verder te gaan, overlopen welke scores kunnen bekomen worden door het invullen van x aantal antwoorden en kijken voor welke x dit de grootste kans geeft op een score bijvoorbeeld groter dan 10/60.

Misschien is hier wel een duidelijk en voor de hand liggend antwoord of maak ik een grote redeneerfout maar dan zie ik het niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: multiple choice vragen

Okey, nu is het inderdaad duidelijk wat je bedoelt.

60 vragen. 1 punt erbij voor een goede, 0,33 eraf voor een foute

De score van -20 kan maar op 1 manier bekomen worden

De score van +60 kan maar op 1 manier bekomen worden

De score van -19,66 kan maar op 1 manier bekomen worden (59 ingevuld en fout)

De score van -19,33 kan maar op 1 manier bekomen worden (58 ingevuld en fout)

De score van -19 kan maar op 1 manier bekomen worden (57 ingevuld en fout)

De score van -18.66 kan op 2 manieren bekomen worden:

- 60 invullen, 59 fout, 1 goed

- 56 invullen, allemaal fout

emzenzenz.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: multiple choice vragen

Ik heb s geprobeerd de verschillende combinaties te tellen die kunnen leiden tot een bepaald puntenaantal. Ik hou hier rekening met : juist ingevulde vragen, verkeerd ingevulde vragen en opengelaten vragen.

Ik kom tot de volgende verdeling, maar ik heb de combinaties alleen maar geteld, ik heb ze dus niet gelijst.
dannypje schreef: zo 27 jan 2013, 01:50
Ik heb s geprobeerd de verschillende combinaties te tellen die kunnen leiden tot een bepaald puntenaantal. Ik hou hier rekening met : juist ingevulde vragen, verkeerd ingevulde vragen en opengelaten vragen.

Ik kom tot de volgende verdeling, maar ik heb de combinaties alleen maar geteld, ik heb ze dus niet gelijst.
En nu met attachment.

(in tegenstelling tot een reactie hierboven, vind ik voor -19 wel 2 mogelijkheden, maar ik zoek zelf nog of dit mogelijk is)
Bijlagen
result2.txt
(7.74 KiB) 53 keer gedownload
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 12.262

Re: multiple choice vragen

Maar zijn die gevallen in de marge zo interessant?

Om te slagen voor een dergelijk examen neem ik aan dat je pakweg 30 punten van de mogelijke 60 moet halen. Op kans alleen lukt dat nooit, of je nou helemaal niets invult, of een deel van de vragen gokt, en de rest blanco laat.

Ik weet dat het wel gebeurd dat er strafpunten worden gegeven in de praktijk als een vraag foutief wordt beantwoord in plaats van helemaal niet. Persoonlijk vind ik dit geen wenselijke manier van toetsen. Als je een vraag hebt met 4 opties, waarvan je vrijwel zeker weet dat 1 optie zeker niet juist is, krijg je geen punten voor die kennis.

Bij een dergelijk vraag vind ik er meer voor te zeggen de eerste 25% goede antwoorden niet te waarderen, en daarna bijvoorbeeld te eisen dan 50% van de resterende 75% aan vragen correct beantwoord wordt - zonder 'geen antwoord' minder zwaar aan te rekenen dan 'fout antwoord'.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: multiple choice vragen

dannypje schreef: zo 27 jan 2013, 01:55
Ik heb s geprobeerd de verschillende combinaties te tellen die kunnen leiden tot een bepaald puntenaantal. Ik hou hier rekening met : juist ingevulde vragen, verkeerd ingevulde vragen en opengelaten vragen.

Ik kom tot de volgende verdeling, maar ik heb de combinaties alleen maar geteld, ik heb ze dus niet gelijst.

En nu met attachment.

(in tegenstelling tot een reactie hierboven, vind ik voor -19 wel 2 mogelijkheden, maar ik zoek zelf nog of dit mogelijk is)
Sorry, in mijn vorig overzicht zat een foutje. Dit attachment zou juist moeten zijn
Bijlagen
result2.txt
(7.74 KiB) 123 keer gedownload
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 289

Re: multiple choice vragen

In de praktijk weet je natuurlijk altijd wel het antwoord op een paar vragen, of kan je foute antwoorden elimineren zodat je een kans van 1 op 2 of 1 op 3 hebt op een correct antwoord.

Als je er vrij zeker van bent dat je genoeg weet om een voldoende te halen, moet je nooit gokken bij vragen die je niet weet (door te gokken kan je punt zakken tot onder een voldoende).

Als je er vrij zeker van bent dat je niet genoeg weet om een voldoende te halen, moet je altijd gokken (je vergroot de variatie in je mogelijke eindscores en hebt dus een - kleine - kans om alsnog een voldoende te halen).

Berichten: 11

Re: multiple choice vragen

Oke, kijken naar de kansen bij het invullen van x aantal vakjes is dus enkel nuttig in het geval je bijvoorbeeld 25 vragen zeker weet en dus nog 5 punten moet behalen? In dannypje's bestand is te zien dat bepaalde scores veel meer voorkomen. Maar wat dan als je het bekijkt vanuit het standpunt aantal ingevulde vakjes. Zo kan je dan de kans berekenen om de nog minstens 5 nodige punten te behalen door het invullen van 5, 6, 7, 8.. vragen. Er rekening mee houdend dat je enkel de vragen zal beantwoorden waarvan je minstens 1 mogelijk antwoord met zekerheid kan schrappen levert dan een kans van 1/3 op om juist te zijn. Hoeveel vragen zou je dan best nog invullen? Of is dit geen nuttige denkwijze?

Reageer