[natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

Kan iemand mij uitleggen hoe ik moet werken met onderstaande tabel? Ik snap er niets van :roll:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

In de linkse verticale kolom staan de droge-boltemperaturen. Dat is de temperatuur aangewezen door de thermometer met het vloeistofreservoir (bol) zonder bevochtigingskousje

In de bovenste horizontale rij staat vermeld -- het aantal graden dat de natte bol kouder is dan de droge bol--

Met de natte bol wordt hier bedoeld de thermometer waarvan om het vloeistofreservoir een met water bevochtigd kousje zit. Het water wil uit dit kousje verdampen, en die verdamping onttrekt warmte uit het vloeistofreservoir van de natte-bolthermometer.

Hoe droger de omringende lucht, hoe sneller die verdamping kan verlopen, hoe meer de temperatuur van die natte bol zal afwijken van die van de droge bol.

Lees dus je droge bol af, (bijv 20°C) en kijk dan hoeveel kouder je natte bol is (bijv 17°C, dus 3°C kouder)

Zoek nu in je tabel de RV (Relatieve luchtVochtigheid) die bij deze beide waarden hoort. Je ziet dat de RV 74% is. Je lucht is dus voor 74 % verzadigd met water. 0% betekent lucht zonder waterdamp, 100 % betekent dat je tegen het punt aanzit waarop mistdruppeltjes zullen willen ontstaan. (dauwpunt)

Staan beide thermometers op dezelfde waarde, dan heb je dus een RV van 100 % (er kan geen water meer verdampen, de lucht is verzadigd).

Of, tweede mogelijkheid, je kousje van je natte bol is droog......... :roll:

Deze tabellen zijn gebaseerd op het Mollier-diagram voor vochtige lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: [natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

De uitleg van Jan is heel duidelijk. Hoe gebruikt men de tabel om de relatieve vochtigheid vd lucht te bepalen. Jan legt heel nauwkeurig uit wat er allemaal in de tabel te lezen staat. Dat zal de vraagsteller zeker waarderen. Het is alleen zo dat Jan de natte bol temperatuur meet met een natte bol termometer en die niet bepaalt met behulp vd tabel

Ik heb dus wel een probleempje met de vraagstelling zoals die in de naam van het topic staat : Bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

Als ik dat letterlijk opneem zou mijn antwoord zijn : met behulp van een haar-hygroscopie-meter of met een ander meettoestel dat de relatieve vochtigheid kan meten, bepaal ik de relatieve vochtigheid RV. Verder meet ik de droge bol temperatuur T vd lucht.

Vertrekkend van die temperatuur T op de linkse as ga ik in de tabel horizontaal tot ik aan de relatieve vochtigheid RV kom. Vandaar ga ik vertikaal verder tot ik op de bovenste horizontale rij kan aflezen :

het aantal graden V dat de natte bol kouder is dan de droge bol.

De natte bol temperatuur is dus T - V die ik nu met behulp van de tabel bepaald heb.

Ik denk dat Jan wel met mijn uitleg akkoord zal gaan, maar misschien vindt hij wel dat ik met m'n interpretatie van de topic-titel een beetje muggenzifterig doe :roll:

in elk geval : een voorspoedig 2006 gewenst voor Jan en voor Lux: :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

De topictitel had beter kunnen luiden:

bepalen van relatieve luchtvochtigheid m.b.v natte bol-droge bol thermometer.....

:roll:

iets anders kan Lux haast niet bedoeld hebben, tenzij hij ernstig in de war is.... :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 236

Re: [natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

Hallo

Hoe kan ik de natte bol temperatuur berekenen van lucht als ik de volgende gegevens heb (alles bij een normale luchtdruk):

droge boltemperatuur [*C], RV [%] ?

en wat direct van toepassing is voor mij:

droge boltemperatuur [*C], hoeveelheid vocht in de lucht [g/kg] ?

Het gaat dus om de berekening, niet het uitlezen van een tabel of grafiek!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [natuurkunde] bepalen van natte bol temperatuur m.b.v. tabel

Het gaat eigenlijk over de adiabatische verzadigingstemperatuur wat in de praktijk natte bol temperatuur genoemd wordt. Deze berekenen met de hand vereist wat trial-and-error of als je een computerprogramma gebruikt moet men itereren.

Men neme een stoomtabel want men heeft de dampspanning van water en ook de verdampingswarmte nodig.

Door de verdamping van water uit het kousje wordt de lucht verzadigd bij de natteboltemperatuur en de verdampingswarmte hiervoor wordt geleverd door de omgevingslucht die afkoelt van de drogeboltemperatuur tot de natteboltemperatuur. De hoeveelheid water die verdampt is het verschil tussen het watergehalte van verzadigde lucht bij natteboltemperatuur en de omgevingslucht bij drogeboltemperatuur met een bepaalde Relatieve Vochtigheid.

Probeer bovenstaand voorbeeld van Jan maar eens na te rekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer