Enzymkinetiek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 57

Enzymkinetiek

Volgende opgave lukt mij dus niet:

Geef de fractionele bezetting van een enzym (en de formule) (k3 wordt verwaarloosd) als:

a) de substraatconcentratie gelijk is aan Km

b) zelfde condities + 9-voudige overmaat van een competitieve inhibitor (met gelijkaardige Kd's)

c) zelfde condities + 9-voudige overmaat van affiniteit van het enzym voor de inhibitor (zelfde inhibitor- en substraatconcentraties)


Puntje a) lukt wel maar voor de rest zit ik vast...

Bedoelen ze bij b) dat [I[ = 9[E]? En dat Ki = Km?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enzymkinetiek

Schrijf als eerste de evenwichten eens uit. Ik ben geen expert, maar ik denk dat je aanname over (b) juist is.

Berichten: 29

Re: Enzymkinetiek

Deze vraag zou ik nochtans ook heel graag beantwoord zien, dit is geen makkelijke leerstof.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enzymkinetiek

Nou, doe eens voor hoever je komt, je hebt kans dat de experts op het forum je dan verder helpen!

Berichten: 29

Re: Enzymkinetiek

In het eerste geval, is de fractionele bezetting (Y):
 
= Km dus --> Y = / Km + --> /2 = 1/2
 
Tweede geval:
 
[ES]/[Etot] = 1 / ( 1 + (Km/) * (1+/Ki) ) --> 1 / (1 + (1)*(1 + 9/Km) --> 1 / (1+ (1*(1+9/1)) = 1/11
 
*Km is nog steeds = neem ik aan en Ki = Km
 
Derde geval:
 
Hier is Ki = Km gedeeld door 9 (hoe kleiner Km, hoe groter de affiniteit dacht ik?) = Km/9, verder is gegeven = en Km nog steeds = ?
 
[ES]/[Etot] = 1 / ( 1 + (Km/[S]) * (1+/Ki) ) --> 1 / ( 1 + (1) * (1+[S]/(Km/9)) --> 1/11 (We komen dus hetzelfde uit als bij het tweede geval)
 
Conclusie is dat of je nu een Ki hebt die 9 keer meer affiniteit heeft voor het enzym, of een 9-voudige overmaat van het enzym, je dezelfde uitkomst hebt voor de fractionele bezetting bij deze condities.
 
Hopelijk heb ik het bij het rechte eind?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Enzymkinetiek

Opmerking moderator

Onderwerp verplaatst naar biochemie. Weet iemand hier of dit goed is?

Berichten: 29

Re: Enzymkinetiek

Flauwe biochemici hoor als jullie dit niet kunnen bevestigen 8-)

Reageer