Roet verwijderen met as en/of thee

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Roet verwijderen met as en/of thee

Graag zou ik vernemen welke chem. reacties een rol spelen bij het verwijderen van roetaanslag op bijv. kachelruitjes met as en / of thee. Beide methoden werken wel.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

As zal wel een beetje schuren. Thee is zuur (grofweg pH 4-6) en daar reageert koolstof wel goed op. Een scheut (schoon)maakazijn in water zou net zo goed moeten werken dan, dat kan je proberen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

Dat valt nog te bezien, ik denk dat het vooral mechanisch van aard is.

Chemisch is het een lastig verhaal, dat hangt ervan af waar dat roet precies uit bestaat. Voor zover het echt koolstof is, reageert dat vrijwel nergens mee (afgezien van piranha etch oid, maar dat smeer je niet in de kachel), en lost het ook vrijwel nergens in op.

Voor zover het geen pure koolstof is maar een mengsel organische rommel zou ik het ook eens proberen met een apolair oplosmiddel, wasbenzine of iets dergelijks.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

Roet bestaat over het algemeen uit polycyclische aromaten, niet direct schone koolstof. Als het gaat om het verwijderen kan ik aanraden om reiniger te kopen voor keramische kookplaten. Ik denk ook dat deze reinigingsprocessen niet chemisch zijn.

Berichten: 12.262

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

Dat zou maar zo kunnen - het verschilt ook wat je in die kachel aan het stoken geweest bent natuurlijk.

Wat zit er in reiniger voor keramische kookplaten?

Zelf ben ik meestal geneigd vettige keukentroep te lijf te gaan met dikke natronloog - niet direct de meest veilige aanpak, maar voor aangekoekt vet werkt het heel aardig. Ik denk overigens niet dat dat ook opgaat voor roet in een kachel, daar is meestal niet zoveel aan de hydrolyseren in tegenstelling tot keukenvet.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

@Benm ik heb al verschillende soorten reinigers voor keramische kookplaten gebruikt, en die lijken weinig op elkaar. Mijn ervaring is dat ze de job best goed doen, een gok is dat ze toch allemaal een soort mechanische reiniging combineren met een vetoplosser.

Berichten: 12.262

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

Okay, dat zou heel wel kunnen - ik heb zelf geen dergelijke kookplaat. Wel een RVS gasfornuis waar wel eens vettige boel vanaf moet, maar dat gaat uitstekend met loog. Ik kan me echter wel voorstellen dat het op keramische platen harder aanbakt waardoor je feitelijk gewoon koolstof aan het schrapen bent.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Roet verwijderen met as en/of thee

Ik heb ook geen keramische kookplaat (meer), alleen een inductieplaat die ik met een licht sopje kan schoonmaken. Ideaal. De reiniger gebruik ik uitsluitend voor het raam van de haard. :)

Reageer