schakelaar zonnescherm vervangen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

schakelaar zonnescherm vervangen

Ik wil graag de oude schakelaar van mijn zonnescherm (deze) vervangen voor een nieuwe die op afstand bedienbaar is (deze).

Naar de oude schakelaar lopen slechts drie draden, de bruine fase en twee zwarte schakel draden. De gebruiksaanwijzing van de nieuwe schakelaar stelt dat ik moet beginnen met het aansluiten van een fase en een nul draad.

Kan deze nieuwe schakelaar ook werken zonder de nul net zoals de oude?

Zo nee, achter de oude schakelaar ligt wel een lasdop met blauwe draden, moet ik daar dan een draad van aftakken?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: schakelaar zonnescherm vervangen

De oude schakelaar verbindt òf de ene zwarte draad met fase (omhoog) òf de andere zwarte draad met fase (omlaag).

De nieuwe doet eigenlijk niets anders, maar het is een ontvanger voor draadloze besturing, en die heeft voeding nodig. Je moet dus de nul ook aansluiten. (blauwe draad)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: schakelaar zonnescherm vervangen

Dat klinkt logisch. Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: schakelaar zonnescherm vervangen

Op pagina 3 van de handleiding, onder sectie [3], van de nieuwe schakelaar staat beschreven dat je de lichtnetvoeding altijd moet aansluiten. Dus ik denk inderdaad dat je een draad zal moeten aftakken van die lasdop.

Edit: Klazon was me voor, maar alvast blij dat hij tot dezelfde conclusie kwam.

Eigenlijk wel een beetje raar, want ik heb de indruk dat op de nieuwe schakelaar ook een batterijcompartiment voorzien is. Dus je zou mss kunnen verwachten dat hij op die batterij alleen kan werken, maar dat kan natuurlijk ook voor een soort geheugen zijn of zo ook.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: schakelaar zonnescherm vervangen

want ik heb de indruk dat op de nieuwe schakelaar ook een batterijcompartiment voorzien is.


Lijkt mij sterk bij een inbouwdoos.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: schakelaar zonnescherm vervangen

Als je dat klepje van de foto bedoelt, daar zit een zekering achter. In elk geval ook bedankt, hij werkt nu.

Reageer