Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 14

Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Hallo,

Ik doe mijn profielwerkstuk over chemoluminescentie.

Nu ben ik bij het stuk aangekomen dat ik moet uitleggen hoe het komt dat de oplossingen verschillende kleuren kunnen krijgen zonder dat daarbij indicatoren zijn toegevoegd.

Heeft te maken met sprong van foton, elektronenschillen??

Wie helpt mij?

Tamara

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Waar komt het licht van een indicator vandaan?

Waar komt het licht van chemoluminescentie vandaan?

Ja, beide hebben te maken met "sprong van foton, elektronenschillen", maar wel op een behoorlijk verschillende manier.

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Licht bij chemoluminescentie heeft te maken dat een elektron van een aangeslagen toestand terugvalt in een grondtoestand waarbij fotonen vrijkomen in de vorm van licht.

Hoe dat precies zit bij indicatoren zou ik niet weten.

Zou je mij daar meer over kunnen vertellen? Zou me heel erg verder helpen. Heb heel de avond gezocht maar echt tot een antwoord kwam ik nog niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Licht ontstaat inderdaad wanneer een elektron terugvalt naar zijn grondtoestand. Nu nog de verklaring waarom er verschillende soorten licht zijn. Wat onderscheid verschillende soorten licht? Aan welke andere eigenschappen kan je dit koppelen en hoe past dat in het plaatje van "terugvallen uit een aangeslagen toestand" ?
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Verschillende soorten licht worden onderscheiden door de golflengte. De golflengte zorgt voor een bepaalde kleur. Het elektron wil terug vanuit de aangeslagen toestand naar de grondtoestand als het zijn energie kwijt wil en de energie is verkregen door het beschieten met elektronen of door bepaalde stoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Juistem, en zou het kunnen dat verschillende sprongen, verschillende hoeveelheden energie kosten / opleveren?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Jaa. Dat heeft iets te maken met de energieniveaus maar daar snapte ik niet alles van. Vond ik lastig te begrijpen. Maar dan gaat het om verschillende schillen. Maar de energieniveaus kon ik eigenlijk niet vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Vanaf hier wordt het vrij complexe stof. Hoe ver wil je gaan?

Kijk bijvoorbeeld eens naar een Jablonski diagram (plaatje rechts).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Ik wil graag in mijn profiel werkstuk vertellen hoe het komt dat er verschillende kleuren ontstaan zonder dat er een indicator is toegevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Zou je kunnen opschrijven wat je er al van weet & snapt? Dan weten wij wat beter de spreekwoordelijke vinger op de (even zo spreekwoordelijke) zere plek te leggen denk ik. Anders krijg je voor je het weet hard-core theoretische fysica op je bordje of dingen die je al weet (en dat is zonde van de tijd).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Haha, ja dat snap ik. In de bijlage staat het stuk wat ik al had gevonden.

Hierbij heb ik deze deelvraag geformuleerd:

- Hoe ontstaat het verschil in kleur in de mengsels zonder dat hieraan een indicator is toegevoegd?
Bijlagen
Gedeelte wetenschapsforum.docx
(146.99 KiB) 624 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Ik wilde eigenlijk een andere kant op: als je een indicator (of een willekeurige andere kleurstof) in een oplossing hebt in het donker heb je geen licht. De indicator geeft geen licht, die absorbeert alleen licht dat er op valt. Die absorptie kan een bepaalde kleur hebben, en daarom krijgt de oplossing dan de kleur van de rest van het licht (wit licht om ons heen is over het algemeen een mengsel van het hele spectrum).

Chemoluminescentie is een reactie waarbij een deel van de energie als licht vrijkomt. Dat licht heeft ZELF een kleur die overeenkomt met een energiesprong van een elektron, en die kleur is er dus ook in het donker.

De indicator absorbeert dus licht, en de luminescentie geeft licht. Een fundamenteel verschil.

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Okeee. Dankjewel voor de info! Maar ook als ik geen indicator toevoeg is de lichtduur nog steeds erg kort. Heb je misschien een recept zonder indicator waarvan de lichtduur lang is?

Want zoals ik begrijp zorgt een indicator dus voor een kortere lichtduur?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Nee, een "indicator" is helemaal niet bedoeld om licht te geven. Die is dus alleen bedoeld om afhankelijk van de omstandigheden licht van een andere kleur te gaan absorberen. Een indicator verandert niet zomaar van kleur.

Voor een lange luminescentie moet je zorgen voor een reactie die langzaam verloopt, en die niet wordt verstoord door stoffen die elektronen op een andere manier kunnen opvangen zodat ze "lichtloos" naar de laagste energie terugvallen.

Maar de duur van de luminescentie heeft niets te maken met de kleur van de luminescentie. Je moet die twee vragen niet tegelijk en op dezelfde manier proberen te beantwoorden!

Berichten: 14

Re: Wat is de oorzaak van de verschillende kleuren bij chemoluminescentie?

Dit maakt het weer een stuk duidelijker!

De hoofdvraag van mijn werkstuk is:

- welke combinatie van stoffen zorgt voor de langste lichtduur en de hoogste lichtsterkte.

Dan als toelichting erbij: lichtduur van ongeveer 8 uren. Lichtsterkte is dan de sterkte die erbij hoort.

Daarop is het werkstuk gebaseerd, maar ik moet dus over het onderwerp 'welke kleur krijgt het mengsel zonder toevoeging van een indicator'.

Hoe komt het dan dat een bepaald mengsel van stoffen een bepaalde kleur geeft zonder toevoegen van een indicator? Dat heeft toch te maken de golflengte?

De golflengte heeft invloed op de verschillende kleuren in het gebied van het zichtbaar licht van het elektromagnetisch spectrum.

Reageer