copyright, patenten, intellectueel bezit

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 108

copyright, patenten, intellectueel bezit

Stel ik heb een eenvoudig maar geniaal idee of een steengoede roman geschreven. Ik wil graag weten of het eventueel wat waard is en ik besluit het voor te leggen aan zij het nu een grote groep lezers op het internet of een expert in het vak.

Het is zoals met een mop. Stel dat je er zelf één zou verzinnen, je kan na een paar maanden onmogelijk bewijzen dat jij hem hebt verzonnen, eens hij circuleert.

Hoe kan ik er zeker van zijn dat niemand met mijn uitvinding, concept of verhaal gaat lopen en het zelf uitgeven? Ik kan toch niet als beginnend schrijvertje een patent gaan halen op een verhaal dat ik tussen de soep en de patatten heb geschreven? Hetzelfde voor een idee dat ik heb dat mogelijks de wereldeconomie zou kunnen veranderen, maar met 99% kans dat de eerste de beste iets wijzere persoon dan mij het idee volledig kan tegenwerpen.

Zou ik op video kunnen vastleggen dat ik op een bepaalde datum (dus als eerste) met een idee zat? Hoe kan je dan trouwens bewijzen dat een video gemaakt is vóór een bepaalde datum? Zou zoiets wel geldig bewijsmateriaal zijn in de rechtbank?

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Idee vooraf op een duidelijk vastgelegde datum bij een notaris in bewaring geven.

Nog beter: contact opnemen met een uitvindersvereniging, en bekijken hoe anderen met zulke problemen omgaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Dit probleem ken ik.

Bij Boip (Den Haag ?mariahoeve?) kan je je ideeen laten verzegelen in een enveloppe die in een kluis komt, kost 35 euro voor 5 jaar. Volgens mij heet dat daar het i-depot, en ik geloof dat je ook via internet daar je idee droppen.

Wanneer er ooit een conflict komt, sleep je diegeen voor de rechter, de enveloppe wordt dan bij de zitting opengemaakt, en dan kan je zien of jij hetzelfde idee inderdaad al eerder had.

Je kan ook patent erop aanvragen maar das normaal gesproken niet de bedoeling en kost ook gelijk 200 euro. Bovendien wordt je ontwerp dan direct, na een half jaar, of maximaal na een jaar openbaar gemaakt. Dat is bij de enveloppen niet het geval. Als je naar Den Haag gaat zijn ze uiterst vriendelijk en wordt je alles uitgelegd wat je wilt weten.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Dat laten vastleggen in een verzegelde envelop biedt schijnzekerheid. Als iemand anders hetzelfde idee krijgt, zonder jouw idee te kennen, waarom zou jij dan meer rechten hebben? Alleen maar omdat je eerder was? Dat maakt het idee van die ander niet minder origineel.

Dan geeft het aanvragen van een patent meer zekerheid. Na de aanvraag wordt het idee wel openbaar gemaakt, maar het is vanaf dat moment wel beschermd, totdat het patent wordt toegekend, of afgewezen.

Dat openbaar maken moet, zodat iedereen kan zien dat hij geen moeite meer hoeft te doen.

Berichten: 108

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

en doen alle schrijvers dat voor ze naar een uitgever trekken of vertrouw je gewoon je uitgever?

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

klazon schreef: do 31 jan 2013, 20:05
Als iemand anders hetzelfde idee krijgt, zonder jouw idee te kennen, waarom zou jij dan meer rechten hebben? Alleen maar omdat je eerder was? Dat maakt het idee van die ander niet minder origineel.
Goed punt. Maar ze gaan er dan toch blijkbaar vanuit dat jij het idee hebt bedacht, en dat de ander het van jouw heeft overgenomen. Althans dat is wat mij verteld is, en de instantie opzich is best te vertrouwen. Maar het zal al vaker in de geschiedenis gebeurd zijn. Dat twee mensen rond hetzelfde moment op hetzelfde idee komen, maar dat de een net wat eerder was, waardoor de ander in het stof moet bijten.
klazon schreef: do 31 jan 2013, 20:05
Dan geeft het aanvragen van een patent meer zekerheid. Na de aanvraag wordt het idee wel openbaar gemaakt, maar het is vanaf dat moment wel beschermd, totdat het patent wordt toegekend, of afgewezen.

Dat openbaar maken moet, zodat iedereen kan zien dat hij geen moeite meer hoeft te doen.
Maar ook bij iets waar patent op zit kunnen bepaalde kleine wijzigingen al ervoor zorgen dat het product toch als 'anders' wordt beschouwd. Echt zekerheid heb je nooit.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Portus Ostiae schreef: do 31 jan 2013, 20:41
en doen alle schrijvers dat voor ze naar een uitgever trekken of vertrouw je gewoon je uitgever?
Een uitgever verdient zijn brood net door een getalenteerd schrijver niet te bedriegen maar zijn verhaal uit te geven. Een belangrijk deel van de opbrengst gaat namelijk naar de uitgever. Die kan je dus voor een verhaal wel vertrouwen. Uitgeverijen hebben mensen in dienst die ingezonden verhalen lezen en al dan niet accepteren.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 108

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

In physics I trust schreef: do 31 jan 2013, 22:48
Een uitgever verdient zijn brood net door een getalenteerd schrijver niet te bedriegen maar zijn verhaal uit te geven. Een belangrijk deel van de opbrengst gaat namelijk naar de uitgever. Die kan je dus voor een verhaal wel vertrouwen. Uitgeverijen hebben mensen in dienst die ingezonden verhalen lezen en al dan niet accepteren.


Ja maar de uitgeverij onderhandelt voor een percentage met de auteur, dus ze zouden kunnen het verhaal zelf uitgeven en zo alle winst opstrijken. Maar ik begrijp wel dat er in de wereld niets mogelijk is zonder vertrouwen.

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Portus Ostiae schreef: do 31 jan 2013, 23:01
Maar ik begrijp wel dat er in de wereld niets mogelijk is zonder vertrouwen.
Inderdaad. Daarnaast moet je jezelf de vraag stellen waarom je het wil delen/openbaar maken. Is dat omdat je wil horen dat je zo ontzettend slim bent, of is dat omdat je anderen wil mee laten genieten en de lol wil geven die jij ervan hebt.

Maar, mocht het ooit zo ver komen, dan is het toch fijn een bewijsje achter de hand te hebben. Hoewel dat voor een boek lastig is, maar ik weet ook niet precies wat je idee is.
De tijd zal het leren

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Pieter B schreef: do 31 jan 2013, 22:21
Goed punt. Maar ze gaan er dan toch blijkbaar vanuit dat jij het idee hebt bedacht, en dat de ander het van jouw heeft overgenomen.
Als het idee in een verzegelde envelop wordt opgeborgen, dan kan dat dus niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Portus Ostiae schreef: do 31 jan 2013, 23:01
Ja maar de uitgeverij onderhandelt voor een percentage met de auteur, dus ze zouden kunnen het verhaal zelf uitgeven en zo alle winst opstrijken. Maar ik begrijp wel dat er in de wereld niets mogelijk is zonder vertrouwen.


Andersom vaak: de auteur krijgt een bepaald percentage, dat de uitgeverij bepaalt. Als je een gevierde auteur bent, en de uitgevers in de rij staan om je verhaal te mogen uitgeven, ligt het natuurlijk anders. Maar een uitgeverij haalt er dus geen baat bij om het verhaal te 'stelen'; de negatieve publiciteit die daaruit volgt zou geen nieuwe auteurs naar hen brengen. Van een uitgeverij zou ik dus geen schrik hebben.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

Pieter B schreef: do 31 jan 2013, 22:21
Goed punt. Maar ze gaan er dan toch blijkbaar vanuit dat jij het idee hebt bedacht, en dat de ander het van jouw heeft overgenomen. Althans dat is wat mij verteld is, en de instantie opzich is best te vertrouwen. Maar het zal al vaker in de geschiedenis gebeurd zijn. Dat twee mensen rond hetzelfde moment op hetzelfde idee komen, maar dat de een net wat eerder was, waardoor de ander in het stof moet bijten.


Dat is inderdaad een belangrijk punt, precies omdat in de geschiedenis van wetenschap en techniek prioriteitskwesties een grote rol spelen. Aan de andere kant is het de vraag wat belangrijker is: iemand die voor het eerst iets publiceert of iemand die voor het eerst een idee bij een notaris (of andere instelling) in bewaring geeft. Nu zijn de ideeën van gewone stervelingen maar zelden zo belangrijk dat er ruzie ontstaat over wie er het eerste op gekomen is, je mag als “onbekend (be)denker” al blij zijn als andere mensen je idee willen bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 109

Re: copyright, patenten, intellectueel bezit

In physics I trust schreef: do 31 jan 2013, 23:41
Van een uitgeverij zou ik dus geen schrik hebben.
Denk ik ook. Als het om een boek gaat moet je het er maar gewoon op wagen. Er zijn al tal van goede boeken die door niemand gelezen worden, de kans is dan ook groot dat je idee al eerder is uitgevoerd. Een uitgever vinden kan zelfs voor proffesionele schrijvers al een hele klus opzich zijn.
De tijd zal het leren

Reageer