Het nut van Van Dale

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Het nut van Van Dale

Ik heb een page gevonden waarop de Oxford Dictionary and Thesaurus of English te kopen is. Mijn vraag: waarom zou je zo'n digitaal product met maar 600.000 synoniemen en antoniemen aanschaffen als de inhoud op de site van Oxford zelfs gratis valt op te zoeken?

Dit is de pagina waar ik het over heb: http://webwinkel.vandale.nl/software/do ... e-1-2.html

De grote woordenboeken snap ik nog wel, maar dit lijkt behoorlijk op diefstal van eigen portemonnee.

Berichten: 289

Re: Het nut van Van Dale

Ik snap dan weer niet waarom je grote woordenboeken wel snapt maar dit niet.

Om je vraag te beantwoorden:

- integratie met een tekstverwerker

- betere zoekfunctionaliteit

- omdat je het gewoon graag wilt hebben (voor mij altijd de beste reden om iets te kopen)

De prijs is zeker niet onredelijk voor het aantal trefwoorden. Voor een papieren Oxford Advanced Learner's Dictionary met 183.000 woorden betaal je zo'n 40 euro. Voor een papieren Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands met 60.000 woorden betaal je 42,50.

Berichten: 3

Re: Het nut van Van Dale

Ericw schreef: do 31 jan 2013, 22:49
Ik snap dan weer niet waarom je grote woordenboeken wel snapt maar dit niet.
Zo'n heet hangijzer is het niet; in de woordenboeken staan lexicale betekenissen in die je moeilijk op het internet vindt zoals "verboos" of de uitdrukking "een horzelfunctie vervullen". De aanwezigheid van exact dezelfde inhoud ten overstaan van de Oxford dictionary daarentegen staat uit welken hoofde ook (nog eentje) buiten kijf. Mijn punt is dat de prijs van dit product inboet aan logica.
Om je vraag te beantwoorden:

- integratie met een tekstverwerker

- betere zoekfunctionaliteit

- omdat je het gewoon graag wilt hebben (voor mij altijd de beste reden om iets te kopen)
Ik laat me graag overtuigen, Eric. Naslagwerk raadplegen dat met misschien evenveel geklik beschikbaar is en er dan voor betalen, gaat in mijn ogen in strijd met het nuchter verstand en is dus geen geldige reden. Bijna elke actuele tekstverwerker heeft al een spellingchecker dus een of andere integratie is ook uit de klei getrokken.
De prijs is zeker niet onredelijk voor het aantal trefwoorden. Voor een papieren Oxford Advanced Learner's Dictionary met 183.000 woorden betaal je zo'n 40 euro. Voor een papieren Van Dale Middelgroot woordenboek Nederlands met 60.000 woorden betaal je 42,50.
We laten de papierenmicrobe maar even voor wat het is. De online Oxford Dictionary heeft er 300.000 en is bovendien nog gratis.

Berichten: 12.262

Re: Het nut van Van Dale

Je kunt natuurlijk wel je vraagtekens zetten bij de waarde van een woordenboek. Het papieren boek heeft natuurlijk wel waarde in de zin van dat het geld kost te drukken en dergelijke, maar een online variant?

Qua content is iets als wikitionary wellicht wel heel bruikbaar, en dan ga je betalen voor de plugins die dat koppelen aan office of iets dergelijks. Wellicht is dat een punt te overwegen naar iets als libreoffice waarbij die koppelingen ook mogelijk zijn zonder er licentiegelden voor te hoeven betalen.
Victory through technology

Berichten: 289

Re: Het nut van Van Dale

Mijn punt is dat de prijs van dit product inboet aan logica.
Consumenten zijn over het algemeen niet logisch of rationeel.
gaat in mijn ogen in strijd met het nuchter verstand en is dus geen geldige reden.
Het is dus voor jou geen geldige reden. Voor anderen kunnen er hele goede redenen zijn; zo zijn er bijvoorbeeld mensen die graag teksten schrijven zonder een internetverbinding te hebben.
We laten de papierenmicrobe maar even voor wat het is. De online Oxford Dictionary heeft er 300.000 en is bovendien nog gratis.
Als de online versie voor jou voldoet dan moet je zeker geen offline of papieren versie kopen, maar wie ben jij om te bepalen dat uitgevers die versies niet aan mogen bieden, of dat anderen die versies niet moeten willen kopen?
Je kunt natuurlijk wel je vraagtekens zetten bij de waarde van een woordenboek. Het papieren boek heeft natuurlijk wel waarde in de zin van dat het geld kost te drukken en dergelijke, maar een online variant?
Het grootste deel van de waarde zit 'm in de zorgvuldige samenstelling van een woordenboek. Wiktionary is leuk, maar het zal nooit een Oxford of Cambridge of Van Dale worden.

Berichten: 12.262

Re: Het nut van Van Dale

Ik denk dat dat nog maar te bezien is eigenlijk. Een online systeem als wikitionary kan sneller reageren om reeel gebruik dan een jaarlijks (of nog minder frequent) gedrukt werk dat kan. De mogelijkheid om gebruikers extra betekenissen te laten toevoegen is bovendien waardevol.

Persoonlijk vind ik een woordenboek het nuttigst als je er de betekenis van een woord in kunt vinden, ook als dat niet heel algemeen bekend is. Traditionele woordenboeken lopen daarin altijd achter, en laten alleen woorden zien die langdurig gebruikt worden/blijven. Vrijwel iedereen weet wat 'grexit' is, maar het zou me verbazen als er 1 papieren woordenboek is waar dit lemma in te vinden is.
Victory through technology

Reageer