Receptoren herstellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Receptoren herstellen

Heren,

Na enkele weken gebruik van Ephedrine (Efedrine) verzadigen de actieve receptoren (beta 2 agonist) waardoor Ephedrine toedienen geen effect meer heeft.

Phentermine (Fentermine) werkt niet op dezelfde receptoren als Ephedrine maar is wel stimulerend dus heeft een soortgelijke uitwerking. Ze zorgen allebei voor meer noradrenaline.

De discussievraag:

Na 2 weken Ephedrine toedienen ben je verzadigd. In week 3 en 4 dient u Phentermine toe zodat er nog steeds een stimulerend effect is (net zoals bij Ephedrine). In week 5 dient u weer Ephedrine toe.

Zijn de Ephedrine receptoren weer receptief in week 5?

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Receptoren herstellen

In week 3 en 4 dient u dus geen Ephedrine toe!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Receptoren herstellen

Ik zou de β2-receptoren niet de 'actieve' receptoren noemen, want dat impliceert dat receptoren zonder een ligand een moleculaire cascade in gang brengen en dat de andere adrenerge subtypes niet actief zouden zijn na binding met een ligand. Later zeg je ook 'efedrine-receptor', maar efedrine bindt naar mijn weten aan alle adrenerge subtypes. Dat terzijde.

Om deze vraag te beantwoorden moet je twee dingen weten:

1) Wat is de halfwaardetijd van efedrine?

2) Wat is de affiniteit van noradrenaline voor de β2-receptor?

Kom je er zo uit?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Receptoren herstellen

1.) Half waarde tijd Ephedrine is 3-6 uur.

2.) Noradrenaline is actief bij B2 receptor?

Ik kom er niet uit, ook omdat Phentermine in week 3 en 4 wordt gebruikt. Zit dat het receptief worden in de weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Receptoren herstellen

Inderdaad, de halfwaardetijd is kort dus gedurende de 3de en 4de week is dit in principe uitgewerkt.

Dan ga je phentermine geven wat de afgifte van noradrenaline stimuleert. De affiniteit van noradrenaline voor b2-receptoren is erg zwak.

Wat gebeurt er dan als je weer efedrine geeft?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Receptoren herstellen

Ik denk dat het totaal geen effect zal opleveren omdat de receptoren nog niet receptief zijn.

Ook omdat de aanmaak van noradrenaline onder druk heeft gestaan gedurende eerste 2 weken ephedrine maar ook tijdens derde en vierde week vanwege phentermine.

Dit zou heel goed niet waar kunnen zijn omdat Phentermine gewoon op een andere manier stimuleert. Dus dan zou je in week 5 wel weer effectief Ephedrine kunnen toedienen.

Kan ook zo zijn dat de b2 receptoren wel herstellen tijdens phentermine gebruik omdat de affiniteit van noradrenaline zwak is bij de b2 receptoren. Dus die worden met rust gelaten en krijgen tijd om te herstellen. Dat zou ervoor zorgen dat ephedrine deze b2 receptoren weer kan gebruiken na phentermine

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Receptoren herstellen

Ik verwacht wel een effect;

Efedrine zit niet meer op de receptoren vanwege de korte halfwaardetijd.

Phentermine stimuleert afgifte van noradrenaline welke niet tot nauwelijks aan b2 bindt.

Je gaat dan weer efedrine geven welke wél aan b2 bindt.

Ergo, opnieuw een b2 effect.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 30

Re: Receptoren herstellen

Bedankt. Zo moet het kloppen.

Discussie gesloten. Hier is niks tegen in te brengen.

Reageer