voedingswaardentabel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

voedingswaardentabel

Hallo

In de voedingswaardentabellen van etiketten van voedingspaketten, worden de voedingswaarden telkens met hun massa vermeld per 100g. Toch als je deze optelt, bekom je geen 100g. Kan iemand uitleggen hoe dit komt?

Alvast bedankt!

PS: ik wist niet zeker of dit onderwerp onder deze rubriek hoorde, verbeter me maar indien fout.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: voedingswaardentabel

Omdat er meer in kan zitten dan wat er op de lijst staat. Bijvoorbeeld water zie je er niet tussen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 12.262

Re: voedingswaardentabel

Inderdaad, de rest is meestal water, of iets dat geen voedingswaarde heeft, maar ook niet onder een gelabelde categorie valt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: voedingswaardentabel

Verder wordt er alleen bij ingrediënten en voedingswaardentabellen toegevoegd wat ook daadwerkelijk verplicht is om te vermelden. Een fabrikant gaat de verpakking van zijn product natuurlijk niet vervuilen met overige informatie die de consument af kan schrikken :P

Berichten: 9

Re: voedingswaardentabel

heel erg bedankt! hiermee kan ik zeker al iets doen! Ik heb nog een vraag. Als er een hele reeks vitamines aanwezig is, zouden deze blijkbaar telkens voor hetzelfde procent aanwezig zijn in het product maar toch verschillen in massa, zelfs verschillend van milligram tot microgram. Ik heb hier bijvoorbeeld een ontbijtgranenreep van Special K waarvan de vitaminen telkens 70% aanwezig zouden zijn (per 100g). Echter de massa's hiervan gaan van 11.2 mg to 1.8 microgram. Hoe kan dit mogelijk zijn?

Berichten: 12.262

Re: voedingswaardentabel

Die worden denk ik gewoon toegevoegd tot een bepaald percentage van de ADH gehaald is - je ziet dat ook bij necars - fruitsappen aangelend met wat er en zoetstof (of zelfs suiker) en toegevoegde vitamines om de ADH te halen in een glas of twee.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: voedingswaardentabel

wetenschapsprobleem schreef: za 02 feb 2013, 21:03(..) waarvan de vitaminen telkens 70% aanwezig zouden zijn (per 100g). Echter de massa's hiervan gaan van 11.2 mg to 1.8 microgram. Hoe kan dit mogelijk zijn?
Je hebt niet van elke vitamine even veel nodig. Van de ene kan het microgrammen per dag zijn, van de andere milligrammen. Net zoals je van water (zeker een liter) en zout (enkele grammen) niet even veel nodig hebt.

In 100 gram reep zit dan 70% van je dagelijkse behoefte van die verschillende vitaminen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer