Kolomchromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Kolomchromatografie

Hallo,

Wij hebben donderdag een practicum over kolomchromatografie. Daar moeten we een voorbereiding van maken, maar we snappen een aantal vragen eigenlijk niet zo goed.

De vragen die wij niet snappen zijn:

- Wat is het minimum en het maximum van de Rf-waarde?

- In je monster zit kaliumdichromaat en kaliumpermanganaat en in de kolom wordt het gemengd met o.a. salpeterzuuroplossing. Hoe komt het dat deze drie redelijk sterke oxidatoren niet gaan reageren met bijvoorbeeld het water dat ook in de kolom zit?

- Waarom mag de kolom niet droog komen te staan?

Zou iemand ons hierbij kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kolomchromatografie

- Wat zou een Rf waarde van 3,0 betekenen? En van -3,0? Wat zijn de grenzen dan?

- Welke reacties kan een oxidator aangaan?

- Wat zou er gebeuren als een kolom droog komt te staan? Hint: http://www.flickr.co...veld/396401886/

Berichten: 16

Re: Kolomchromatografie

- Ik weet eigenlijk alleen dat de Rf waarde de snelheid is waarmee een stof wordt meegenomen door een loopvloeistof en dat je die kan berekenen met de formule Cs/Cm, dus als de Rf waarde 3 is dan is Cs/Cm = 3, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de grenzen zijn als de Rf waarde tussen -3 en 3 ligt..

- Een oxidator kan reageren met een reductor, maar volgens mij alleen als de reductor boven de oxidator staat in binas tabel 48. Misschien reageren die stoffen niet met water omdat water hoger staat dan de reductoren?

- Misschien dat de stationaire fase dan op een gegeven moment uitdroogt? Maar waarom kan je de kolom dan niet gewoon bijvullen als de vloeistof bijna bij de stationaire fase is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kolomchromatografie

- Zeg het eens in woorden? Wat betekent Cs? Wat betekent Cm? Hoe ziet een experiment eruit als Cs/Cm = 3?

- Ik ben geen expert op dit gebied, maar dit is inderdaad wat ik ervan zou maken. Water is al behoorlijk geoxideerde waterstof. Je moet van goede huize komen om het verder te oxideren....

- Dat uitdrogen levert dus net als in het plaatje barsten op. Als het eenmaal zover is gekomen dan kan je daar niets meer aan doen. Kun je bedenken wat er dan misgaat? Ja, nathouden is dus het devies, maar je zult zien: dat is in de praktijk moeilijker dan je nu denkt ;-)

Berichten: 16

Re: Kolomchromatografie

- Cs betekent concentratie van de stationaire fase en Cm concentratie van de mobiele fase. Als Cs/Cm = 3 is misschien de verhouding tussen Cs en Cm 1:3? Ik kwam er trouwens net achter dat Kv = Cs/Cm, dus ik weet niet of dat ook voor Rf geldt? Volgens mij begrijp ik niet helemaal wat Rf is..

- Oke, dan maak ik dat ervan, bedankt!

- Als de stationaire fase uitdroogt kan de vloeistof er makkelijker doorheen lijkt me, dus dan maakt het niet zoveel meer uit hoe goed de stoffen worden meegenomen door de loopvloeistof omdat ze toch door de barsten heen kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kolomchromatografie

- Over Rf: volgens mij is dat de snelheid waarmee je stof beweegt als fractie van de snelheid van de mobiele fase. Zie: http://answers.yahoo.com/question/index ... 301AA7cFhd Kun je dan de grenzen vertellen?

- Over barsten: ;) prima. Als je het helemaal op de kop wilt slaan kun je misschien nog beter zeggen dat de stationaire fase geen kans krijgt om de stoffen even vast te houden en daardoor te vertragen. (bijna) alles loopt dus met de snelheid van de loopvloeistof door het gebarsten stuk van de kolom heen.

Berichten: 16

Re: Kolomchromatografie

- Dan had ik het dus toch redelijk goed begrepen. Ik vind het alleen een rare vraag eigenlijk, want iedere stof heeft toch een andere Rf waarde? Of klopt dat niet?

- Oké, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kolomchromatografie

Verschillende stoffen kunnen (helaas) dezelfde Rf waarde hebben. Maar een Rf van 3 kan dus niet, en -3 ook niet. Heb je de grenzen al verzonnen? Wat kan er wel?

Berichten: 16

Re: Kolomchromatografie

Waarom kan een Rf van 3 en -3 niet eigenlijk? Misschien zitten de grenzen ergens tussen 0 en 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kolomchromatografie

Nou, als Rf=3 dan is je stof dus 3x zo snel aan de finish als je loopvloeistof. En als je Rf=-3, dan is ie er al voordat je je monster hebt geïsoleerd en opgebracht op je kolom, want hij loopt achteruit..... Nul en één lijken me inderdaad geschikte grenzen.

Berichten: 16

Re: Kolomchromatografie

Oja, dat klinkt logisch inderdaad.

Heel erg bedankt! :)

Reageer