Evolutionaire rol van smaken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Evolutionaire rol van smaken

Hallo forummers :D

Ik heb dit forum van mijn broertje te horen gekregen, want ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden. (ik ben niet de beste met google :P )

Ik ben ook niet één van de best & brightest, dus niet te veel wetenschappelijke termen a.u.b

Wat is de evolutionaire rol van de vijf verschillende smaken?

Van bitter heb ik gelezen dat veel giftig voedsel bitter van smaak is, waardoor we vroeger konden herkennen of het veilig was om te eten (koffie is een moderne uitzondering zeker?). Zoet was volgens mij het tegenovergestelde, zoet voedsel was bijvoorbeeld fruit. Daarom houden we nu ook van snoepjes, de zoete smaak laat onze hersenen denken dat het goed voor ons is waardoor we meer willen. (zo herinner ik het me in ieder geval)

Wat zijn de rollen van zuur, zout en umami?

mijn gedachte bij zuur is dat het te maken heeft met behoud van het lichaam, want zuren zijn niet heel erg goed voor je aangezien ze nogal wat dingen kapot kunnen maken. (of is dat gewoon een broodje-aap verhaal? :oops: )

bij zout denk ik dat het te maken kan hebben met vochthuishouding of elektrische signalen in het lichaam (vanwege de ionen in zouten), maar het zou niet voor het eerst zijn als ik er hiermee heel ver naast zit.

van umami heb ik echt geen idee.

is er hier iemand die het toevallig wel weet?

Berichten: 12.262

Re: Evolutionaire rol van smaken

Het lijkt me lastig definitief vast te stellen wat het evolutionair nut precies is. Voor bitter (giftig) en zoet (calorierijk) lijkt de verklaring plausibel.

Zuur is een lastig ding, want je proeft feitelijk niet echt hoe zuur iets is, meer de verhouding tussen zuur en zoet. Als je bijvoorbeeld alle suiker uit jus d'orange haalt is wat overblijft een naar smakend zuur drankje, terwijl het voor je gezondheid zeker niet slechter is dan met de suiker er nog in. Ik denk dat het iets te maken heeft met het proeven van onrijp fruit, dat soms lastig te verteren kan zijn. An sich is het niet het zuur dat voor problemen zorgt, maar fruit dat zuur smaakt bevat vaker onverteerbare zaken en kun je daarom beter niet eten. Overigens is dat ook weer geen vaststaande 'regel' - je kunt prima een citroen eten, qua gezondheid.

Zout is evengoed lastig, want dat kan zowel noodzakelijk als gevaarlijk zijn. Het drinken van zeewater is bijvoorbeeld bijzonder onverstandig, terwijl het binnenkrijgen van zout juist gezond kan zijn in een omgeving waarin je geen zout binnen krijgt zonder het specifiek te eten.

Ik denk niet dat het mogelijk is te stellen dat de losstaande smaaksensaties kunnen bepalen of iets veilig is om te eten. Het is eerder een combinatie van deze smaaksensaties, verwerking in de hersenen, en aangeleerd gedrag dat samen zorgt voor identificatie van wat wel of niet eetbaar is in de natuur. Uiteraard gaat dat samen met reuk - je kunt bijvoorbeeld vrij gemakkelijk ruiken of vlees bedorven is, maar als je niet kunt ruiken dan smaakt het nog best aardig.
Victory through technology

Berichten: 35

Re: Evolutionaire rol van smaken

Benm schreef: do 07 feb 2013, 02:35
Uiteraard gaat dat samen met reuk - je kunt bijvoorbeeld vrij gemakkelijk ruiken of vlees bedorven is, maar als je niet kunt ruiken dan smaakt het nog best aardig.
De geur van iets bepaalt voor 90% de smaak van iets.

Het is inderdaad zo dat de combinatie van de verschillende smaken het signaal geeft of iets goed is voor je. dit geld echter voor de oermens en niet voor de huidige mens waar gebrek aan eten niet ter sprake is

Berichten: 12.262

Re: Evolutionaire rol van smaken

Helaas zit er genetisch niet zoveel verschil tussen de huidige mens en die oermens.

Nadeel is dat we daarom nog steeds verzot zijn op calorierijk eten, de drive om vooral dat op te zoeken zit in onze genen gebakken. Als obesitas dodelijk zou zijn voordat we nageslacht kregen zou dat wellicht veranderen, en zouden we wellicht evolueren tot op het punt waarop dingen als suiker, verzadigd vet en dergelijke juist vies smaken.
Victory through technology

Reageer