Dynamica: herschrijven kinematische vergelijkingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Dynamica: herschrijven kinematische vergelijkingen

Deze week zijn we op school begonnen met een nieuwe periode. Het vak dynamica is er nieuw bij gekomen. Het leerboek is Dynamica, twaalfde editie, auteur: Russell C. Hibbeler.

Ik ben gewend om technische problemen systematisch aan te pakken en probeer nu voor Dynamica, tevergeefs, ook een systematische probleemaanpak te vinden. De opgaven waar ik vragen over heb zitten in de bijlagen.

Nu loop ik vast bij voorbeeld 1.2. Bij de oplossing zie ik dat er eerst kruislinks vermenigvuldigd wordt (a x dt = dv => dt= dv/a om dit vervolgens om te werken naar een functie voor v (die gevraagd word). Vanaf het eerste integraalteken wordt het mij onduidelijk.

Waarom wordt hier eerst kruislinks vermenigvuldigd en wat is de logica/ denkwijze achter de verdere oplosroute?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Verder heb ik voorbeeld 1.1 nog eens zelf gemaakt (zie handgeschreven bijlage) volgens de uitwerking, maar dan volgens eigen systeemaampak. Is het handig om het volgens dit (zelfbedachte) systeem uit te werken? En klopt deze uitwerking wel (ik snap bijvoorbeeld niet helemaal waarom de d en dt wegvallen bij het bepalen van een functie voor a)?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dynamica: herschrijven kinematische vergelijkingen

Ik krijg die afbeeldingen niet leesbaar vergroot, ook niet op imageshack.

Opmerking moderator

afbeeldingen gehost op externe filehosts hebben de neiging over enige tijd ontoegankelijk te worden, wat de waarde van een topic voor de toekomst ernstig aantast.

We willen iedereen dan ook vriendelijk verzoeken om verklarende afbeeldingen rechtstreeks als bijlage in het bericht in te voegen. Dat is trouwens niet meer werk dan uploaden naar tinypic of imageshack etc. Een eenvoudige handleiding daarvoor is beschikbaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Dynamica: herschrijven kinematische vergelijkingen

VOORBEELD 1.2.jpg
VOORBEELD 1.2.jpg (159.76 KiB) 653 keer bekeken
VOORBEELD 1.1.jpg
VOORBEELD 1.1.jpg (145.93 KiB) 659 keer bekeken
UITWERKING 1.1.jpg
UITWERKING 1.1.jpg (137.45 KiB) 651 keer bekeken


Excuses. Hierbij de drie bestanden.

Reageer