herinstallatie windows

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

herinstallatie windows

Ik zit met een laptop waarop Windows Vista staat geïnstalleerd en die intussen redelijk traag is geworden.

Ik vraag me af wat de beste optie is:

* herinstallatie van vista

* upgrade naar win7

* herinstallatie van win7

Verder vroeg ik me ook nog af hoe je de driverbestanden van je wireless driver en touchpad kan back-uppen?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: herinstallatie windows

Installatie van Windows 7 gaat je beste keus zijn. Driverbestanden kun je niet back-uppen, je kunt de installers wel downloaden van de site van je fabrikant, normaal gezien.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: herinstallatie windows

Ook niet op deze manier? De bestanden die hier worden vermeld kopiëren?
back-up.png
back-up.png (217.93 KiB) 620 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: herinstallatie windows

Ik had ook het probleem dat m'n Vista erg traag werd en heb toen (op advies van iemand) bij het opschonen met CCleaner als extra 'verouderde prefetch data' aangevinkt om te verwijderen. Sindsdien is deze computer weer goed bruikbaar.

Je moet het wel af en toe herhalen. En ik hoorde ook dat het een tijdelijke oplossing is maar ik ben er voorlopig best tevreden mee.

Misschien kan dit ook voor jou een (tijdelijke) oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: herinstallatie windows

Eerst even op de site van de leverancier kijken of de drivers voor dit model beschikbaar zijn. Zijn ze voor Windows 7 voorradig, die dan allemaal downloaden (handigst is op een Usb stick). Vervolgens alle gebruikersdata (word bestanden, excel sheets, favorieten map, foto's et cetera) op een externe opslag opslaan. Windows 7 van dvd opstarten en kiezen voor aangepaste installatie, en de partities wissen. Nieuwe partitie(s) aanmaken, Windows 7 installeren. benodigde drivers van de stick na-installeren, W7 updaten tot de laatste bit.

Dan heb je een schone installtie van W7, zonder eventuele ballast van Vista en dat heeft verreweg de voorkeur.

Heb je een externe drive of een tweede partitie, dan is het zeer aan te raden om met een tool als drive Snapshot nu een image te maken van het compleet ingerichte besturingssysteem. Bij problemen in de toekomst kan je zo'n snapshot eenvoudig met een opstartbaar stickje terugzetten. Dat scheelt enorm veel tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: herinstallatie windows

Ook niet op deze manier? De bestanden die hier worden vermeld kopiëren?
Kan werken, kan ook niet werken. Als je de drivers download ben je zeker :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: herinstallatie windows

De bestanden die hier worden vermeld kopiëren?

Gaat meestal niet werken, vaak zijn er bijbehorende registry ingangen die meegeïnstalleerd worden. Bovendien heb je meer nodig dan alleen de driver voor het touchpad en wireless. Mogelijk dat Windows 7 alle hardware herkent en dan hoef je in principe niets na te installeren, maar daar heb je geen garantie op. In de afgebeelde device manager zie ik dat deze computer ook nu niet correct is voorzien van alle benodigde drivers.

Ik wil wel even meekijken naar de benodigde W7 drivers, maar dan heb ik merk en typenummer van het ding nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: herinstallatie windows

Dankjewel, Michel!

Het gaat om een HP dv7 Pavilion (2200-eb).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: herinstallatie windows

Daarvoor zijn zo te zien alle Windows 7 drivers van voorradig bij HP. Audio, chipset, input, lan, wlan, graphics, cardreader en nog veel meer kortom de hele polonaise.

Kijk eens HIER

Als je met een ander (. :shock: .) apparaat op internet kan, is het natuurlijk beter om alleen die drivers te installeren die je werkelijk nodig hebt. Installeer je die hele HP kermis, dan vraag je meer resources van het notebook dan nodig is.

Ik heb altijd een voorkeur voor de in het besturingssysteem ingebouwde 'basic' drivers en installeer alleen die spiegeltjes en kraaltjes van mijnheer HP als ik werkelijk niet zonder kan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: herinstallatie windows

Mee eens, dat is dan ook wat ik deed. Op die manier heb ik de drivers gefixt voor de wireless en voor mijn touchpad.

Die 'Base system device' kan ik echter niet voorstellen wat dat mag zijn: geluid werkt, internet werkt, touchpad werkt. En ik was niet zo happig om de hele reeks drivers maar te proberen op goed geluk ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: herinstallatie windows

EDIT: eentje bleek de IR driver te zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: herinstallatie windows

Ik had hetzelfde met mijn laptop. Hij begon zeer traag te lopen. Ik heb gewoon windows 7 geherinstalleerd en alles werkt weer perfect :)
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: herinstallatie windows

Ik heb zelf windows 8 op mijn laptop geïnstalleerd en ben er heel tevreden over eerlijk gezegd, maar het programma tune-up utilities is ook erg handig die ruimt alles een beetje op.

Reageer