[natuurkunde] [natuurkunde] uitdrukking richtingscoefficient met warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] uitdrukking richtingscoefficient met warmtecapaciteit

Hallo,

voor natuurkunde moet ik een practicum uitvoeren waarin we de warmtecapaciteit van een joulemeter moeten berekenen. Nu begrijp ik hoe de proef werkt en hoe ik deze warmtecapaciteit eventueel zou kunnen uitrekenen, maar de vraag luidt:

Teken een grafiek van de temperatuur van het water tegen de tijd en leidt theoretisch een uitdrukking af voor de richtingscoefficient van deze grafiek waarin de warmtecapaciteit van de joulemeter staat.

ik begrijp niet wat ze bedoelen met een uitdrukking voor de richtingscoefficient waarin de warmtecapaciteit van de joulemeter staat. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt (:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] uitdrukking richtingscoefficient met warmtecapaciteit

Als je een grafiek tekent van de temperatuur (verticaal) tegen de tijd (in dit geval ongetwijfeld bij een constante toevoer van energie per seconde, waardoor tijd evenredig wordt met toegevoerde energie) betekent een steile grafiek een snelle opwarming, een minder steile grafiek een tragere opwarming.

de richtingscoëfficient krijgt in zo'n grafiek de eenheid kelvin per joule. Minder kelvins per joule betekent simpelweg dat je joulemeter meer energie "opvreet" die niet meer aan de inhoud ten goede kan komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer