Renine en bloeddoorstroming

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Renine en bloeddoorstroming

Hallo,

In het "Tijdschrift voor Praktijkondersteuning" lees ik het volgende : "Ook bètablokkers, die tot een andere groep bloeddrukverlagende middelen behoren, beïnvloeden de renineproductie door vermindering van de bloeddoorstroming in de nier." Maar, hoe valt dit te rijmen met het feit dat wanneer de nierslagader vernauwd is (door atherosclerose) en de nier daardoor minder bloed krijgt, de renine ervoor zal zorgen dat de doorstroming door de vernauwde nierslagader verbetert door bloeddrukverhoging ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Renine en bloeddoorstroming

opiate_company schreef: vr 08 feb 2013, 23:30
Hallo,

In het "Tijdschrift voor Praktijkondersteuning" lees ik het volgende : "Ook bètablokkers, die tot een andere groep bloeddrukverlagende middelen behoren, beïnvloeden de renineproductie door vermindering van de bloeddoorstroming in de nier." Maar, hoe valt dit te rijmen met het feit dat wanneer de nierslagader vernauwd is (door atherosclerose) en de nier daardoor minder bloed krijgt, de renine ervoor zal zorgen dat de doorstroming door de vernauwde nierslagader verbetert door bloeddrukverhoging ?
Volgens mij heeft dit niet zozeer met atherosclerose te maken, maar met het systeem dat de nier zelf reguleert. Ik weet niet in hoeverre je de anatomie en fysiologie van de nier voor ogen hebt, maar als je naar onderstaand plaatje kijkt, zie je een afferente arteriole (naar glomerulus) en een efferente arteriole (van de glomerulus af)...daar zal ik zo op terug komen.

Afbeelding

Als de bloeddruk daalt, dan zal er (als de nier zelf niets gaat doen) minder filtraat geproduceerd worden (voorurine), want de druk is afgenomen. De glomerulaire filtratiesnelheid (GFR) moet echter in elke situatie zo constant mogelijk blijven om de homeostase te kunnen behouden, dus wat doet het lichaam: bijsturen. Hoe doet de nier dit?

In de distale tubulus zitten macula densa cellen die erg gevoelig zijn voor met name de hoeveelheid chloorionen die aanwezig is in de voorurine. (Zie bovenstaande plaatje) Als deze te laag is, ten gevolge van een lage GFR (door een lage bloeddruk), dan zullen deze celletjes contact maken met de juxtaglomerulaire cellen in de afferente- en efferente arteriolen (zie plaatje hierboven). De juxtaglomerulaire cellen zijn in staat om renine te produceren. De gevolgen van renine zijn onder andere bloeddrukverhoging, vasoconstrictie, meer terugresorptie van bepaalde ionen etc. Die vasoconstrictie zal ook optreden in de efferente arteriole van de nier, met als gevolg dat de druk stijgt in de glomerulus en er weer een normale hoeveelheid filtraat ontstaat.

De bètablokkers waar jij het over hebt, hebben een bloeddrukverlagende werking waardoor ik vermoed dat ze effect zullen hebben (via de wegen die ik hierboven beschreef) op de nier en er renine wordt aangemaakt om er voor te zorgen dat de bloeddruk niet teveel zakt en de nier voldoende filtraat produceert. Die renine zorgt er dus voor dat de efferente arteriole zal contraheren.

Je bent er dus denk ik ten onrechte vanuit gegaan dat met 'vermindering van bloeddoorstroming in de nier' men de 'nierslagader' bedoelde.

Hopelijk heb ik het zo voldoende kunnen uitleggen, maar ik kan mij voorstellen dat het wel een hele lap informatie is, die mogelijk geheel nieuw is. Dus als er vragen zijn, stel ze gerust! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 17

Re: Renine en bloeddoorstroming

Bedankt, je hebt er echt grondig werk van gemaakt. Ik heb de tekst nog goed moeten bestuderen en bijstuderen, vandaar mijn ietwat laattijdige reactie, maar ik denk eruit te begrijpen dat hetgeen gebeurt op het niveau van de glomerulus losstaat van eventuele nierslagadervernauwing. Correct ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Renine en bloeddoorstroming

Nee, niet helemaal. Nierarteriestenose leidt tot minder perfusie van de nier waardoor meer afgifte van renine.

Het juxtaglomerulair apparaat bevat veel b1-receptoren. Stimulatie hiervan leidt tot meer afgifte van renine. Blokkade leidt tot minder afgifte van renine.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer