[overig] The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 620

The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

Hoi allemaal

Laatst hebben we bij esthetica de in de titel vernoemde film bekeken, en hebben we een taak daarover gekregen, met uiterst moeilijke vragen, waarin termen voorkomen die je nog nooit tegenkwam, en waarvan je leerkracht ze niet wil uitleggen :)

Dit is dus vooral voor zij die de film/het schilderij van Vermeer hebben gezien.

Hier zijn de vragen waar ik echt geen weg mee weet:

-De schilderijen uit de barok kenmerken zich door het gebruik van uitgesproken licht/doonker contrast. Voor de barokschilder is het gebruik van kleuren die het wit en zwart benaderen het sterkste expressiemiddel. Ook in de film komt dit op verschillende manieren tot uiting. Leg uit en geef voorbeelden:

a) Wat de cadrage betreft.

b) Wat het grbeuik van schaduw en lichteffecten betreft.

-De schoonmoeder van Vermeer is altijd in het zwart gekleed. Zwart heeft een afstandelijk effect en verleent haar waardigheid en ongenaakbaarheid. In de schilderkunst van die tijd hangt er nog een connotatie vast aan de kleur zwart. Welke? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tegenstelling tussen de godsdiensten in het toenmalige (17e eeuw) Holland.

-De regisseur gebruikte in de film onder meer het complementair contrast rood/groen. Dit leidt tot een sterke expressieve waarde van bepaalde scènes. Hoe komt dat? Geef ook een paar voorbeelden van dergelijke scènes.

Zo, dat waren de vragen waarbij ik nog geen woord kan invullen...Sorry :(

Ik hoop dat er iemand me kan helpen :)

Bedankt.

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

Stekelbaarske schreef: ma 11 feb 2013, 16:43
-De schoonmoeder van Vermeer is altijd in het zwart gekleed. Zwart heeft een afstandelijk effect en verleent haar waardigheid en ongenaakbaarheid. In de schilderkunst van die tijd hangt er nog een connotatie vast aan de kleur zwart. Welke? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tegenstelling tussen de godsdiensten in het toenmalige (17e eeuw) Holland.
Ik ben geen Vermeer-kenner, maar ik heb tijdens de studie die ik op latere leeftijd in Leiden heb gevolgd wat kunstgeschiedenislessen bijgewoond in mijn vrije keuzeruimte. Daar is ons onder meer het volgende verteld over o.a. de schilderijen uit de Gouden Eeuw. Omdat ik het idee heb om daar toch nog wat meer mee te gaan doen, heb ik mijn aantekeningen altijd bewaard (nog ouderwets in cahiers!).

Citaat uit mijn aantekeningen:

Er wordt vaak gedacht dat het veelvuldig dragen van zwarte kleding in het Holland van de Gouden Eeuw een uiting was van calvinisme. Dit heeft hier weinig mee te maken. In die tijd was zwart de modekleur voor formele kleding, zeker van mensen van betere stand, geïnspireerd door de mode aan het Franse hof. Bovendien was zijn vrouw, Catharina Bolnes, van katholieken huize. Vermeer was waarschijnlijk wel protestants (i.e. calvinistisch) opgevoed, maar voor zijn huwelijk ging hij over tot het katholicisme. Zijn overtuigd katholieke schoonmoeder, Maria Thins, was bovendien afkomstig uit een rijke Goudse familie, dus behoorde tot de stedelijke elite. Ook zijn schilderijen geven het leven weer van de betere klasse.

Daarbij komt dat de hygiëne in die tijd niet zeer goed was, het wassen van dergelijke zware stoffen moeilijk was en men op zwart niet zo gauw kon zien of kleding vies was of niet.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 620

Re: The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

aah, bedankt :D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

Ik heb nog eens verder gekeken en las dat Vermeer een van de eerste schilders was die een camera obscura gebruikte. Hij bracht dus via een lens een beeld over op papier of doek en tekende de lijnen. Hij voerde zijn schilderijen eerst uit als een complete tekening in zwart/wit en daarna vulde hij de kleuren pas in.

Wellicht heeft dat ook invloed gehad op zijn daadwerkelijke kleurgebruik.

Overigens behoorde Vermeer niet echt tot de barok, maar tot de Hollandse School, hoewel het clair-obscur dat vooral Rembrandt zo beroemd maakte wel ontleend is aan Caravaggio, een van de Italiaanse barokschilders.

De Antwerpse School, bijv. Rubens, is veel meer verwant aan de barok. Vooral de portretkunst werd door Anthony van Dyck ontwikkeld. Deze ontwikkelingen vonden vrijwel gelijktijdig plaats als de ontwikkelingen van de Hollande School in de Nederlandse Republiek.

De schilderkunst tijdens de barok wordt gekenmerkt door de volgende aspecten:
  • extreem realisme
  • dramatische effecten (vooral in de religieuze stukken)
  • sterke licht/donker contrasten (clair-obscur)
  • veel emoties (op gezichten)
  • allerlei details (zie bijv. Brueghel)
  • uitstekende dieptewerking
  • diagonalen
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 620

Re: The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

daar heb ik zeker wat aan! heel erg bedankt!

heb ik toestemming van je om deze tekst te kopiëren?

kan je me iets zeggen over het gebruik van het contrast rood/groen (in de film)?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: The Girl With The Pearl Earring (Esthetica)

Natuurlijk mag je dit gebruiken.

Voor wat betreft rood/groen contrast in de film kan ik je niet helpen. Ik weet alleen dat dit een complementair contrast is, dus dat deze kleuren elkaar versterken. Misschien kun je hier iets meer informatie krijgen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer