[natuurkunde] klemspanning berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 211

klemspanning berekenen

hallo, ik moet van dit netwerk de spanning tussen de klemmen berekenen, de stroom door de 2 ohm weerstand is 1,92 amp. kan iemand me vertellen hoe ik dit moet aanpakken zonder de vervangingsweerstand te bereken, ik vermoed dat het met de wet van kirchhof moet maar begrijp niet hoe hij in deze schakeling moet worden toegepast. ps norton en thevening worden pas in het volgende hoofdstuk behandeld evenals de 2e wet van kirchoff dus het moet opgelost worden zonder deze theorie.
Bijlagen
netwerk.JPG
netwerk.JPG (35.26 KiB) 558 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: klemspanning berekenen

Die gelijkstroom die door die weerstand van 2 Ohm vloeit is die vertikaal omhoog gericht of vertikaal omlaag?

Berichten: 211

Re: klemspanning berekenen

Hallo, dat is niet opgegeven

Berichten: 211

Re: klemspanning berekenen

Hallo Aadkr, jij kon me dus ook niet verder helpen?

Re: klemspanning berekenen

Het is net een kruiswoordraadsel. Begin met wat gegeven is, reken dan uit wat je daarmee uit kunt rekenen. Bekijk het geval opnieuw, en dan zie je dat je nog meer kunt uitrekenen, enz. Als alles goed gaat, en het vraagstuk is oplosbaar kom je uiteindelijk op de uitkomst uit.

Als je de spanning tussen de klemmen moet berekenen is de richting van de stroom niet zo interessant, neem gewoon een richting aan. Het gaat immers enkel om de (absolute) grootte van de spanning niet om het teken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: klemspanning berekenen

Beste bartjes, ik heb niet zoveel verstand van dit soort berekeningen, en ik heb zo''n vermoeden dat jij dat wel hebt.

Vandaar mijn vraag : Mag ik de klemspanning van die klem B gelijk stellen aan 0 Volt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: klemspanning berekenen

De klemspanning is de spanning tussen 2 klemmen. Dus 'de spanning van klem B' is een betekenisloze uitdrukking.

De methode die Bartjes aangeeft is hier de aangewezen methode.

Om je een klein beetje op weg te helpen: de stroom door de 2 ohm weerstand is gegeven.

De stroom door de 8 ohm weerstand moet gelijk zijn, want die twee staan in serie.

Je kunt dan de spanning tussen B en E uitrekenen, en daaruit volgt de stroom door de 15 ohm weerstand.

De twee nu bekende stromen kunnen samen alleen maar weg door de 4 ohm weerstand, daarover kun je nu ook de spanning berekenen.

De rest mag je zelf verzinnen.

Re: klemspanning berekenen

aadkr schreef: wo 13 feb 2013, 21:02
Beste bartjes, ik heb niet zoveel verstand van dit soort berekeningen, en ik heb zo''n vermoeden dat jij dat wel hebt.

Vandaar mijn vraag : Mag ik de klemspanning van die klem B gelijk stellen aan 0 Volt?
Bij zulke vraagstukken komt het heel precies hoe de vraag geformuleerd is. In dit geval:

"ik moet van dit netwerk de spanning tussen de klemmen berekenen".

De spanning tussen de klem A en de klem B oftewel VAB is het verschil tussen het potentiaal UA van klem A en het potentiaal UB van klem B. Dus: VAB = UA - UB . Omgekeerd is de spanning tussen de klem B en de klem A oftewel VBA is het verschil tussen het potentiaal UB van klem B en het potentiaal UA van klem A. Dus: VBA = UB - UA . Een spanning wordt altijd gemeten tussen twee punten. Omdat in het vraagstuk niet is aangegeven of er VAB of VBA bedoeld is, maakt het ook niet uit in welke richting je de stroom neemt. Kennelijk is men alleen geïnteresseerd in het absolute verschil. Het is alsof je vraagt naar het verschil in lengte tussen Jantje en Pietje, zou je als uitkomst -10 cm geven dan weet je nog niet of Jantje of Pietje de langste is. Het gaat dus om de absolute waarde.

Een potentiaal kan je wel meten op één punt, maar dat kan omdat je voor een potentiaal zelf een nulpunt moet kiezen. Vaak wordt daarvoor "het oneindige" of de aarde genomen.

Aangezien je zelf mag kiezen wat je als nulpotentiaal aanneemt, zou je naar believen A of B als nulpotentiaal kunnen kiezen.

Edit: Ik zie dat klazon me voor is, geeft niet. Zo zie je de zaak op twee manieren uitgelegd. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: klemspanning berekenen

Ik heb wat zitten rekenen, zou het kunnen dat het spanningsverschil tussen de klemmen A en B gelijk is aan 240 Volt??

Re: klemspanning berekenen

aadkr schreef: wo 13 feb 2013, 22:31
Ik heb wat zitten rekenen, zou het kunnen dat het spanningsverschil tussen de klemmen A en B gelijk is aan 240 Volt??


Daar kom ik ook op.

Berichten: 211

Re: klemspanning berekenen

Halo,

Ik heb geprobeerd dit vraagstuk op te lossen met de knooppunt- methode, zoals aangegeven worden 2e wet van kichoff en thevenin norton en maasmethode in t volgende hoofdstuk behandeld. Als ik het knooppunt bij b ,b noem en het knooppunt in het midden c dan  kom ik op;

B)-1,92-I3+{Vb-Vd/90}=0 I3 is stroom tak bc

C) I3-{Vc-Vd/30}-{Vc-Ve/15}+{Vc-Vf/40}=0

D) {Vd-Vf/7}+{Vc-Vd/30}-{Vd-Vb/90}=0

E)-{Vf-Vc/40}+{Vf-Ve/4}-{Vd-Vf/7}=0

E),1,92+{Ve-Vc/15}-{Ve-Vf/4}=0

Maar dit levert 5 vergelijkingen met 5 onbekenden, wat doe ik verkeerd?

Klazon, de eerste stap begrijp ik, maar de stroom in c kan ook nog andere richtingen kiezen dus hier begrijp ik niet wat je bedoelt

En inderdaad volgens het boek moet het 240 v zijn maar nu ben ik benieuwd hoe jullie dit berekend hebben met de 1e wet van kirchoff?

Berichten: 211

Re: klemspanning berekenen

Volgens mij heb ik al een deel van het probleem ontdekt, de stroom in knooppunt b en c zijn gelijk dus feitelijk is dit 1 knooppunt?

Re: klemspanning berekenen

De stroom door de weerstand van 2 Ω gaat ook door de weerstand van 8 Ω. Dus kan je met de Wet van Ohm al twee spanningen uitrekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: klemspanning berekenen

Sjaak de Lange schreef: do 14 feb 2013, 11:54
Klazon, de eerste stap begrijp ik, maar de stroom in c kan ook nog andere richtingen kiezen dus hier begrijp ik niet wat je bedoelt
En ik begrijp niet wat jij bedoelt. In C is er maar één richting mogelijk. Waar zou die stroom anders naar toe moeten?

Berichten: 211

Re: klemspanning berekenen

Excuus, ik heb in mijn berekening de vertakking bij 30/40/15 ohm c genoemd maar die staat ook in de tak rechtsboven

Reageer