Krachten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 9

Krachten

Hallo

Ik had een vraagje over het volgende. Gewicht is uitgedrukt in Newton en is te verkrijgen volgens de formule F = m * g

Wanneer een voorwerp nu een neerwaartse versnelling ondergaat is het gewicht F = m* (g - a). Dus als je een vrije val hebt ben je als het ware gewichtsloos want a = g. Nu staat in mijn cursus dat je enkel gewichtsloosheid verkrijgt bij een neerwaartse a maar dat lijkt mij sterk want stel nu je gooit een lichaam met een verticale worp omhoog, dan is de versnelling = -g. Nu is het gewicht bij een opwaartse versnelling F = m * (g + a). En aangezien a = -g krijg je opnieuw m * 0 = F en dus zou het lichaam opnieuw gewichtsloos moeten zijn ook al is de versnelling opwaarts (wat dus niet kan volgens mijn cursus). Klopt mijn redenering of zit hier ergens een fout en is mijn cursus dus toch juist?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Krachten

Je bent niet gewichtsloos zolang ze je nog aan het omhooggooien zijn, maar zodra ze je loslaten en je verder zeilt wel.

Jij maakt dus een denkfoutje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Krachten

ah ok, maar dus eenmaal ik los gelaten ben en de versnelling gaat nog steeds omhoog ben ik dus gewichtsloos?

Reageer