Kristallisatie kopersulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Kristallisatie kopersulfaat

Ik doe een onderzoekje naar de kristallisatie van kopersulfaat en een van de dingen die ik getest heb is of de PH-waarde invloed heeft. Ik maakte 2 verzadigde oplossingen kopersulfaat en bracht de ene oplossing naar een PH van ongeveer 2 en een andere liet ik op ongeveer 5. Ik liet ze kristalliseren bij een constante temperatuur van 40 graden (ik had eerder ontdekt dat dat de grootste kristallen opleverde). Maar wat ik zag was dat er bij de oplossing met de laagste PH er heel veel witte kristallen ontstonden, met behulp van Barium en Fosfaat heb ik aangetoond dat dat wit kopersulfaat* was. Maar waarom gebeurt dat dehydrateren dan sneller bij een lagere PH? Bij mij op school weten ze het niet.

*kopersulfaat is CuSO4+5H2O en wit kopersulfaat is gewoon CuSO4, dus zonder H2O.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kristallisatie kopersulfaat

Hoe heb je de pH op 2 gebracht?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Kristallisatie kopersulfaat

Met zoutzuur, sorry dat het zo lang duurde maar ik was op vakantie.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kristallisatie kopersulfaat

Met zoutzuur? Dan krijg je dus geen kopersulfaatkristallen maar ook koperchloride! Al aan gedacht?

Berichten: 3

Re: Kristallisatie kopersulfaat

Het is geen koperchloride want ik heb met een indicator aangetoond dat het wit kopersulfaat is, maar misschien heeft koperchloride wel invloed op de vorming van wit kopersulfaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Kristallisatie kopersulfaat

Je hebt alleen aangetoond dat er óók sulfaat in zit...

Reageer