[natuurkunde] berekenen van technisch vermogen van een pomp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 581

berekenen van technisch vermogen van een pomp

ik ben bezig met de volgende vraag maar kom er niet uit

Een pomp pompt per uur omkeerbaar adiabatisch 24m^3 water uit een meer naar een hoger gelegen reservoir. Aangenomen mag worden dat de hoogten van de niveaus in het meer en in het reservoir constant blijven. De omgevingsdruk P0 bedraagt 1 bar. De druk P1 in het reservoir blijft constant 10 bar. Verder is g=9,81 m/s^2 en pw= 1000 kg/m^3 en de het hoogteverschil tussen het reservoir en het meer 6m.

Gevraagd:

a.) Bereken het technisch vermogen en de verandering van de enthalpie per tijdseenheid van het water.

b.) Geef de technische arbeid aan als een oppervlakte in een p-V diagram

Moet je hier niet de eerste hoofdwet gebruiken zoals hieronder?

q = Δh + Wt + Ekin + Epot

waarin q en Ekin gelijk aan 0 zijn?

zodat je dit overhoudt:

0 = Δh + Wt + Epot

dan gegevens invullen:

0 = (1/1000 kg/m^3 * 900000pa) + Wt + 9.81* 6 meter

in bovenstaande vergelijking heb ik de termen Δh en Epot verder uitgeschreven...

wat doe ik hier fout

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: berekenen van technisch vermogen van een pomp

Eerlijk gezegd vind ik dit een merkwaardig vraagstuk.

Ik weet niet eens zeker of ik zelf begrijp wat in jouw cursus met "technisch vermogen" van een pomp bedoeld wordt, om over de "verandering van de enthalpie per tijdseenheid" bij een pomp maar helemaal te zwijgen. Typisch prietpraat van het moderne onderwijs?

Worden er antwoorden gegeven bij dit vraagstuk?

Ik neem maar aan dat ze met "technisch vermogen" het door de pomp geleverde vermogen bedoelen, berekend uit debiet en het door de pomp geleverd drukverschil (tussen in- en uitlaat). Dat is toch simpel genoeg om zelf te kunnen berekenen?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: berekenen van technisch vermogen van een pomp

ik heb het antwoord gevonden...

ze bedoelen met technisch vermogen de technische arbeid per tijdseenheid

q = Δh + Wt + Ekin + Epot

0 = Δh + Wt + Epot

Wt = -(1000000*0.0067 - 100000*0.0067) - 6.67 * 9.81 * 6

Wt = -6422 W

ze bedoelen hier technisch vermogen omdat het arbeid per tijdseenheid is wat je hier uitkrijgt.

Reageer