[natuurkunde] gewicht lift

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

gewicht lift

Hallo,

Ik heb een vraagje over het gewichtsverandering in een lift.

Als de lift naar beneden gaat is er een gewichtsvermindering.

Als de lift naar boven gaat is er een gewichtsvermeerdering.

De zwaartekracht is kleiner als de lift omhoog gaat dan omlaag. Waarom is dat zo?

Dank u wel!
Bijlagen
lift gewicht.pdf
(187.72 KiB) 269 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: gewicht lift

De zwaartekracht verandert niet. Op een mens in die lift werkt onveranderd 9,8 newton per kilogram lichaamsmassa.

Het gewicht verandert ook niet als de lift naar beneden of naar boven beweegt, alleen maar als de lift naar boven of naar beneden VERSNELT.

Als de lift met 9,8 m/s² naar beneden zou versnellen zijn zowel lift als mens in vrije val. De liftvloer hoeft de mens dus niet tegen te houden zoals in een stilstaande lift, en dus geeft een weegschaal tussen de mens en liftvloer geen gewicht meer aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 30

Re: gewicht lift

Jan van de Velde schreef: vr 15 feb 2013, 18:26
De zwaartekracht verandert niet. Op een mens in die lift werkt onveranderd 9,8 newton per kilogram lichaamsmassa.

Het gewicht verandert ook niet als de lift naar beneden of naar boven beweegt, alleen maar als de lift naar boven of naar beneden VERSNELT.

Als de lift met 9,8 m/s² naar beneden zou versnellen zijn zowel lift als mens in vrije val. De liftvloer hoeft de mens dus niet tegen te houden zoals in een stilstaande lift, en dus geeft een weegschaal tussen de mens en liftvloer geen gewicht meer aan.
Dus Fv verandert als de lift naar boven of naar beneden gaat.

Fv = m * a (Fv wordt kleiner naar beneden en Fv wordt groter naar boven)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: gewicht lift

fysicachemiewiskunde schreef: zo 17 feb 2013, 17:30
Dus Fv verandert als de lift naar boven of naar beneden gaat.
nogmaals, alléén als die naar boven of beneden VERSNELT. In een lift die met constante snelheid stijgt geeft de weegschaal je "gewone" gewicht aan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: gewicht lift

Bedoel je met Fv de normaalkracht F(N).

Waarschijnlijk wel

Ik heb je tekening wat vereenvoudigd

Die grote rechthoek stelt de lift voor

Op de bodem van delift heb ik een rechthoek getekend, en dit stelt een elektronische weegschaal voor

Boven op deze elektronische weegschaal heb ik de vis getekend

Laten we nu eens een getallenvoorbeeld nemen

Massa vis =5 kg

De lift beweegd zich omhoog met een constante versnelling van 3 meter per seconde kwadraat

Bereken nu eens het gewicht van deze vis

Stel g=10

Reageer