Thermische eigenschappen verscheidene bodems voor gebruik van warmtepompen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Thermische eigenschappen verscheidene bodems voor gebruik van warmtepompen

Ik maak een thesis over de ideale dimensie van de warmtepomp en het buffervat. Hiervoor maak ik gebruik van het simulatieprogramma TRNsys.

In dit programma plaats ik 3 putboringen van 70m. Het simulatieprogramma is volledig opgebouwd naar de werkelijkheid van een warmtepomp die staat in een lage-energiewoning in Geel. Ik ben op zoek naar de thermische parameters van alle grondsoorten in Belgie. Dit zijn de thermische conductiviteit, soortelijke dichtheid en soortelijke warmtecapaciteit van de grond. De waarden die ik voorlopig gebruik zijn 2 W/mK voor de conductiviteit en 2000 kJ/m³K voor de warmtecapaciteit. Deze parameters zijn instellingen voor de warmtepomp in het simulatieprogramma. Deze waarden zouden zo nauwkeurig mogelijk moeten zijn om een juiste nabootsing van de werkelijkheid te hebben.Zijn mijn waarden juist en beschikken jullie over de waarden van zand, klei, leem, ... Ik zou graag het effect onderzoeken van de gebruikte bodem bij eenzelfde opbouw van bronsysteem en verwarmingssysteem.Dus bvb het verschil in efficientie bij een warmtepomp geplaatst in oostende, de kempen, ..

Beschikken jullie over deze waarden en wilt u me daar mee verder helpen?

Met veel groeten,

Laurens Vandelannoote

Thomas More Kempen

Reageer