Galileo's equivalentie principe

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

Galileo's equivalentie principe

Hallo,

Dit onderwerp ben ik nu een tijdje mee bezig, maar het is me nog steeds niet duidelijk. Laat me beginnen met uit te leggen hoe ik er over denk:

Een kracht is een waarneembaar iets, immers als ergens een kracht op werkt kan het bijvoorbeeld vervormen en als er een kracht op jou werkt voel je dat. Nou blijkt een kracht van een voorwerp op een ander voorwerp of te hangen van zijn versnelling en zijn massa: Newtons F = ma. Maar aan deze vergelijking zien we dat kracht dus geen fundamentele grootheid is, d.w.z. hij is uitrukbaard in andere grootheden zoals afstand, tijd en massa. Nu zeggen we dat het een kracht kost om een voorwerp te versnellen, maar dat vind ik een rare opmerking eigenlijk. Immers kracht is niets anders dan een massa in versnelling en is is dan logisch om te zeggen dat je een massa moet versnellen om hem te versnellen. Dus dat is het eerste waar ik mee zit.

Ten tweede zit ik met wat nou precies de definitie is van zware massa en trage massa. Massa is toch massa en een kracht die op die massa werkt heeft er verder toch niets mee te maken?

Alvast bedankt,

Groeten,

Jori.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Galileo's equivalentie principe

Ten tweede zit ik met wat nou precies de definitie is van zware massa en trage massa. Massa is toch massa en een kracht die op die massa werkt heeft er verder toch niets mee te maken?
Trage massa hangt samen met het weerstand bieden tegen een versnelling, zware massa heeft betrekking op het gedrag van massa in een zwaartekrachtsveld. Einstein heeft via het zogenaamde equivalentieprincipe in zijn algemene relativiteitstheorie aangetoond dat zware en trage massa identieke begrippen zijn.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Galileo's equivalentie principe

Nu zeggen we dat het een kracht kost om een voorwerp te versnellen, maar dat vind ik een rare opmerking eigenlijk. Immers kracht is niets anders dan een massa in versnelling en is is dan logisch om te zeggen dat je een massa moet versnellen om hem te versnellen
Ik denk dat je
\(F = m \cdot a\)
beter kunt interpreteren als: de grootte van de kracht op een voorwerp is gelijk aan de grootte van de massa van het voorwerp maal de grootte van de versnelling van het voorwerp (in SI eenheden natuurlijk). Je stelt dan niet beide begrippen aan elkaar gelijk, slechts hun numerieke waarde.

Berichten: 33

Re: Galileo's equivalentie principe

@physicalattraction

Ja zelf had ik ookal wel zoiets bedacht, maar ik ging nog een stapje verder: ik bedacht me dat massa versnelling welliswaar de zelfde grootheid is als kracht, maar dat massa versnelling in ons universum de uitwerking heeft van wat wij als kracht ervaren en dat dat misschien anders is in een imagionair universum waar de natuurwetten anders zijn gelopen... maarja xD.

Berichten: 33

Re: Galileo's equivalentie principe

@mathfreak

Wat Einstein, Galileo en Newton dus eigenlijk allemaal concludeerde is dat de m in
\(F = ma\)
gelijk is aan de m in
\(F = G\frac{m_{1}m_{2}}{r^{2}}\)
. Maar waarom zou de massa van hetzelfde voorwerp veranderen als het aan een ander soort kracht wordt onderworpen?

Re: Galileo's equivalentie principe

Josters schreef: ma 18 feb 2013, 18:55
@mathfreak

Wat Einstein, Galileo en Newton dus eigenlijk allemaal concludeerde is dat de m in
\(F = ma\)
gelijk is aan de m in
\(F = G\frac{m_{1}m_{2}}{r^{2}}\)
. Maar waarom zou de massa van hetzelfde voorwerp veranderen als het aan een ander soort kracht wordt onderworpen?


Als je veronderstelt dat het in beide formules over "de massa" van een voorwerp gaat, neem je stiekem alvast aan dat de zware en de trage massa gelijk zijn. Om te begrijpen wat er aan de hand is kan je het beste verschillende namen en symbolen (zoals trage massa mtr en zware massa mzw ) gebruiken.

Reageer