[natuurkunde] Vervangingsweerstand vinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Vervangingsweerstand vinden

De opgave:

Afbeelding

De vervangingsweerstand is gevraagd.

Mijn redenering: als we de stroom van beneden naar boven volgen splitst (parallel) hij in 3 delen; 1 deel richting de 18 ohm, 1 deel richting de 9 ohm en 1 deel richting de 15 ohm. Het deel van de 18 ohm passeert (serie) dan enkel nog de 4 ohm, die van de 9 ohm ook en het deel van de 15 ohm passeert niets meer. Het geheel komt terug samen en staat dan nog is in serie met de 3 ohm.

Dit ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Maar als ik dit uitreken geeft dit niet de juiste oplossing. Ziet iemand mijn fout?
Bijlagen
Schakeling 1.png
Schakeling 1.png (3.25 KiB) 106 keer bekeken
Schakeling.png
Schakeling.png (6.98 KiB) 107 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vervangingsweerstand vinden

Je redenering over de stromen is wel juist, maar op die manier kan je geen vervangweerstanden gaan berekenen.

Wat je wel kan zien is dat de 18 ohm weerstand gewoon parallel staat met de 9 ohm. Dus reken die vervangweerstand eerst uit. Die vervangweerstand staat in serie met de 4 ohm (reken die dus daarna uit), en dat geheel staat dan weer parallel met de 15 ohm. Reken dus die parallelschakeling uit.

En finaal staat dan nog de 3 ohm in serie.

Hoop dat dit duidelijk is.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Vervangingsweerstand vinden

Dus nog even voor de duidelijkheid: de denkfout die je hier maakt is dat je de stromen 'volgt'. Als je dan in jouw diagramma de 4 tekent die in serie staat met de 9, en de andere 4 die in serie staat met 18, zijn die 2 'vieren' eigenlijk niet gelijkwaardig, want er gaat een andere stroom door. Dus je kan op die manier geen vervangingsweerstanden gaan berekenen.

Vervangingsweerstanden bereken je 'op zicht', dus letterlijk wat je ziet. Die 18 is een beetje verraderlijk getekend, maar als je de 2 uiteinden van de 18 ohm en de 9 ohm bekijkt, zie je zo dat ze parallel staan.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 299

Re: Vervangingsweerstand vinden

Ik snap het nu, bedankt!

Reageer