[biologie] practicum bij onderzoek bloedsuiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

practicum bij onderzoek bloedsuiker

Hallo allemaal,

Mijn profielwerkstuk maak ik over bloedsuikerspiegel, en hierbij ook deelonderwerpen zoals bloedsuiker bepaling, en diabetes. Ik ben alleen nog wel op zoek naar een proef die ik kan doen ter aanvulling van mijn werkstuk.

Hebben jullie misschien een idee voor een uit te voeren proef? Ik heb niet de beschikking over groot meetapparatuur. Wel heb ik de beschikking over een bloedsuiker meter.

Ik was al op het idee gekomen om de bloedsuiker waarde te meten, op verschillende tijden, na verschillende activiteiten, en na het eten van verschillende producten. Het lijkt me alleen dat, bij een gezond persoon, het moeilijk is om hierbij verschillende waarden te vinden, en hier uit conclusies te trekken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Nienke, V6.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: practicum bij onderzoek bloedsuiker

Doe een soort orale glucosetolerantietest :)

Laat nuchtere personen een bepaalde hoeveelheid glucose of glucosehoudende drank / voeding nemen. Voor de inname meet je met behulp van de glucosemeter het bloedsuiker, en op verschillende momenten na inname. De gemeten waarden kun je uiteenzetten in een curve (tijd tegen concentratie), waardoor het verloop van de bloedsuikerconcentratie bij de personen bij inname van een X hoeveelheid glucose zichtbaar wordt per tijdseenheid.

Let er wel op dat je bij het gehele 'onderzoek' dezelfde bloedglucosemeter gebruikt (of je moet het onderling verschil tussen draagbare meters willen onderzoeken, wat schrikbarend groot is), inclusief strips/chips allemaal met hetzelfde lotnummer/batchnummer.

Nuchter is trouwens niet gegeten en gedronken de afgelopen 12 (?) uur, al wordt over het algemeen ook wel ingestemd met in de ochtend voor het eten en drinken; na een nacht slaap.

edit: Via google kun je overigens wel referentiewaarden vinden, maar als je die gebruikt vergeet dan niet te vermelden dat dit geldt voor bloedplasmaconcentraties (altijd gemeten op een chemie-analyzer!), en niet voor draagbare glucosemeters en dergelijke kits. Draagbare glucosemeters kunnen op zichzelf een prima beeld geven van het verloop, maar kunnen in vergelijking met een echte meting op een analyzer enorme verhoogde of verlaagde afwijkingen geven.

Reageer