Azijn + water in waterkoker wordt blauw

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Azijn + water in waterkoker wordt blauw

Hallo,

Ik had na een verhuizing een waterkoker over. Omdat iemand anders er misschien nog wat aan zou kunnen hebben besloot ik 'm schoon te maken en te ontkalken. Normaal ontkalk ik zo'n ding door er water met een scheutje azijn in te gieten, even aan te zetten, en daarna goed om te spoelen. Maar in deze waterkoker zat wel erg veel kalk dus ik heb 'm wat langer laten staan - waarna ik 'm compleet ben vergeten. En nu (na minimaal een maand, precies weet ik het niet) staat er een blauwe vloeistof in (ongeveer de kleur van Blue Curacao), en het warmte-element is bedekt met wat er uit ziet als roest: oranje/bruine aanslag. Wat is hier gebeurd?

Groetjes!

Berichten: 12.262

Re: Azijn + water in waterkoker wordt blauw

Interessant geval. De blauwe kleur zou me doen denken aan koperionen. Ik weet niet precies wat er allemaal in aanraking is geweest met die azijn, maar als dat koperen onderdelen zijn vermoed ik dat je nu een oplossing koperacetaat hebt.

Op zich gaat de reactie tussen koper en azijnzuur niet zo gemakkelijk, maar hij verloopt wel - en het verhogen van de temperatuur door de waterkoker aan te zetten als hier zeker aan helpen.
Victory through technology

Berichten: 40

Re: Azijn + water in waterkoker wordt blauw

Over ontkalken met azijn het volgende. Ik heb onlangs een professioneel koffiezettoestel gekocht. In de handleiding staat dat men niet mag ontkalken met azijn maar met het bijgeleverde citroenzuur. Wat is daar de reden voor. Ik heb een klein vermoeden dat het boilertje in koper is.

Reageer