[scheikunde] Neutralisatie reactie Ammonia

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Neutralisatie reactie Ammonia

Bij een proef moet je uiteindelijk een complex vormen met ligand Na2EDTA en Ca2+. Om dit allemaal te doen word eerst zoutzuur aan calciumcarbonaat toegevoegd en vervolgens verwarmt. Daarna werd de afgekoelde oplossing geneutraliseerd met ammonia.

Ik moet nu eerst de reacties op schrijven en aangeven hoeveel ammonia er nodig is voor deze neutralisatie.

Wat ik zover heb:

CaCO3 + 2 HCl → CaCl2 + CO2 + H2O

Of

CaCO3 + 2 HCl → CaCl2 + H2CO3

koolzuur en koolstofdioxide eruit koken

neutraliseren met ammonia:

CaCl2+ 2 NH4OH → CaOH2 + 2 NH4CL (?)

Mijn vraag is wat er precies gebeurt tijdens de neutralisatie (ook met de ladingen en structuren van de stoffen) en of de reacties überhaupt wel kloppen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Neutralisatie reactie Ammonia

ksper0284 schreef: zo 24 feb 2013, 03:53
neutraliseren met ammonia:

CaCl2+ 2 NH4OH → CaOH2 + 2 NH4CL (?)
het is niet CaCl2 dat je moet neutraliseren (want dat is niet zuur of basisch). Denk je dat de hoeveelheid HCl die je in de eerste stap toevoegt exact stochiometrisch (dus dat alle HCl wordt opgebruikt) is met de hoeveelheid CaCO3?

De rest is in orde (ik zou precies wel de eerste optie voor stap 1 nemen, want het gaat erom dat je het koolzuur ook kwijt wil).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Neutralisatie reactie Ammonia

Bedankt!

Maar hoe weet ik nu hoeveel HCl overblijft na de reactie met CaCO3? Ik moet namelijk ook uitrekenen hoeveel ammonia ik nodig heb voor deze neutralisatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Neutralisatie reactie Ammonia

Dat weet je niet, maar als het goed is, wordt er altijd een indicatie bij dit soort proeven gegeven. Blabla mergel blabla zoveel massa% blabla weeg een x aantal mg in. ;)

Reageer