Neurologie casus

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Neurologie casus

Algemene anamnese:

Vrouw, 37 jaar.

Linkerbeen: krachtsverlies, sleept, doof gevoel

Rechterbeen: volledige hypalgesie

Neurologisch onderzoek:

Hypalgesie, met name rechts

Thermoanaesthesie, met name rechts

Bilateraal verlies dermatomen

Positie- en vibratiezin zijn gestoord, links

Krachtverlies, links

Verhoogde tonus, links

Hyperreflexie, links

Voetzoolreflex volgens Babinski, links

MRI onderzoek:

Tumor Th9

Zit de tumor aan de rechter of de linker kant?

Uit het neurologische onderzoek zou ik opmaken dat er sprake is van uitval van de vitale sensibiliteit rechts en uitval van de gnostische sensibiliteit links. Die informatie met onderstaand schema, doet mij denken dat de tumor links van Th9 zit. Klopt dit?
2013-02-24 13.35.52.jpg
2013-02-24 13.35.52.jpg (53.24 KiB) 940 keer bekeken
Bij het neurologisch onderzoek komt hyperreflexie links aan de orde net als het voetzoolreflex volgens Babinski.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet plaatsen binnen de casus. Want als die reflexen niet goed verlopen via de linkerkant, wat zegt dat over de locatie van de tumor? Kan de tumor dan ook aan rechterkant van Th9 zitten?

Of lopen reflexen altijd via de achterstrengen (=gnostische sensibiliteit)? Want als dat zo is, is de uitval van reflexen aan de linkerkant te volgen en zou de tumor eveneens links zitten en begrijp ik de gehele casus. Maar ik weet dus niet zeker of reflexen altijd via de achterstrengen of ook via de tractus spinothalamicus kunnen lopen...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologie casus

De reflexen lopen niet via corticaal, maar louter spinaal (de reflexboog). Via de corticospinalis en interneuronen worden de reflexen wel gereguleerd op spinaal niveau. Bij een laesie van de corticospinalis kun je dus hyperreflexie vinden.

Deze vrouw heeft evident een piramidaal syndroom links (hypertonie, hyperreflexie, parese en een pathologische voetzoolreflex). Je weet dat de corticospinalis kruist t.h.v. van de medulla oblongata, dus het probleem zit links onder dit niveau of rechts boven dit niveau. Nu maken ze het wel erg makkelijk door te zeggen dat ze een spinale tumor hebben gevonden, dus links.

Het mooie is, is dat de tractus spinothalamicus direct kruist. Dus je krijgt een contralaterale vitale sensibiliteitsstoornis en dat heeft ze ook: hypalgesie en anesthesie rechts. Links heeft ze een hypesthesie (omdat de lemniscus medialis tezamen met de corticospinalis kruist t.h.v. de medulla oblongata).

Al met al hebben we hier te maken met het syndroom van Brown - Séquard te linker zijde.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neurologie casus

Dit gaat een stuk verder dan van me verwacht wordt, maar het is wel gaaf! :D
anusthesist schreef: zo 24 feb 2013, 14:40
De reflexen lopen niet via corticaal, maar louter spinaal (de reflexboog). Via de corticospinalis en interneuronen worden de reflexen wel gereguleerd op spinaal niveau. Bij een laesie van de corticospinalis kun je dus hyperreflexie vinden.
Dat de reflexboog verloopt zonder invloed van de cortex, binnen het basisprincipe van een reflex, wist ik. Uit jouw uitleg begrijp ik dat er wel degelijk wat op spinaal niveau gebeurt, alleen snap ik nog niet waarom bij een laesie van de corticospinalis dus een hyperreflexie plaats vindt.

De tractus corticospinalis zorgt voor controle op gebied van spieren van de ledematen. Tijdens een reflexboog is deze blijkbaar, i.c.m. interneuronen, wel actief. Dus hoe krijg je dan die versterkte reflexie, als dit systeem normaal al actief is? :-s
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Neurologie casus

Cura schreef: zo 24 feb 2013, 18:40
Dat de reflexboog verloopt zonder invloed van de cortex, binnen het basisprincipe van een reflex, wist ik. Uit jouw uitleg begrijp ik dat er wel degelijk wat op spinaal niveau gebeurt, alleen snap ik nog niet waarom bij een laesie van de corticospinalis dus een hyperreflexie plaats vindt.
De corticospinalis heeft via interneuronen een remmende werking op de acitiviteit van de motorneuronen. Althans, dat is de simpele weergave. Valt de inhibitie weg door beschadiging, dan krijg je hyperreflexie en hypertonie (spasticiteit i.t.t. de rigiditeit bij extrapiramidale laesies).

Door de jaren heen is veel onderzoek gedaan naar het exacte mechanisme van spasticiteit en hyperreflexie. Helemaal duidelijk is het nog niet. De één zegt dat er veranderingen plaatsvinden op spierspoel-niveau, de ander zegt dat er veranderingen plaatsvinden op interneuron-niveau en nog een ander zegt, néé het is op niveau van de motorneuronen zelf waarbij je deze nog kunt opdelen in de alfa- en gamma-motorneuronen.

Belangrijk om te weten is dat niet alle centrale laesies per definitie spasticiteit en hyperreflexie geven. In de spinale shock fase bijvoorbeeld heb je juist een hypotone paralyse en areflexie.

Na een centrale laesie zie je spasticiteit doorgaans pas laat optreden (weken/maanden tot jaren). Bij bloedige CVA's zie je nog wel eens acute hyperreflexie en spasticiteit ontstaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neurologie casus

Ok, bedankt voor je uitleg! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer