Hoogte siroop in leiding berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Hoogte siroop in leiding berekenen

Hallo,

Ik heb een vraagje;

Het is de bedoeling om in een proces installatie een extra temperatuur sensor in een horizontale pijp erbij te plaatsen. Nu is het van belang dat de juiste sensor geplaatst wordt maar ook dat deze sensor genoeg siroop kan meten.

Nu vraag ik me af hoe ik de hoogte van de siroop in de pijp kan berekenen?

Het product (siroop) wordt door een warmte wisselaar gepompt met een flow van 20l/m. Op de uitgang van de warmtewisselaar zit een pijp gemonteerd met een dia van 100 mm en de siroop ca.130 graden valt na 30 cm in een open buffervat. Hoe kan ik nu berekenen hoe hoog de siroop in de leiding van 30 cm staat?

Mvg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoogte siroop in leiding berekenen

Dat gaat zonder dat je de viscositeit van die stroop weet niet lukken, maar ook met die kennis lijkt het mij nog erg lastig.

Kan je het niet in de praktijk meten?

De sensor onderin de buis aan het begin plaatsen is geen optie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Hoogte siroop in leiding berekenen

Het product (siroop) wordt door een warmte wisselaar gepompt met een flow van 20l/m. Op de uitgang van de warmtewisselaar zit een pijp gemonteerd met een dia van 100 mm en de siroop ca.130 graden valt na 30 cm in een open buffervat. Hoe kan ik nu berekenen hoe hoog de siroop in de leiding van 30 cm staat?
Gaat dit over een flow van slechts 20 Liter per minuut? Dan zou ik er maar niet aan rekenen want dat is de moeite niet. Bovendien zijn dat soort berekeningen niet erg nauwkeurig en erg afhankelijk van de viscositeit, zoals Michel Uphoff al opmerkte.

Om een goede vloeistoftemperatuur te meten moet men zorgen dat de leiding altijd volledig gevuld is met vloeistof. Dat is heel simpel te bewerkstelligen door het eind van de leiding 100 mm te verhogen m.b.v. twee 45 graden bochten. Bestaande leiding eventueel eerst een stukje inkorten zodat het open uiteinde na het nieuwe stukje op de juiste plaats eindigt. Als dit niet duidelijk is zal ik later een schets maken.

Voordeel hiervan is niet alleen dat de leiding dan altijd gevuld is, maar ook de warmtewisselaar, want als de uitlaat aan de onderzijde van de ww zit weet je nu eigenlijk niet eens zeker dat die ww altijd gevuld is en alle warmtewisselend oppervlak aktief is, vooral niet als de siroop aan de mantelzijde (shellside) stroomt. Het zou dus kunnen dat na toevoegen van dat nieuwe stukje pijp de ww beter werkt en daardoor de uitlaattemperatuur van de ww verandert. Opletten dus en eventueel de flow in de andere zijde van de ww aanpassen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: Hoogte siroop in leiding berekenen

Beste Michel en Fred,

Bedankt voor het meedenken!

Maar het gaat inderdaad om maar een flow van 20 l/m. En volgens ons was dit ook bijna niet uit te rekenen of waren de uitkomsten niet nauwkeurig genoeg, maar ik dacht ik vraag het eens op dit forum..

De temperatuur wordt nu in principe aan de voorkant (dus de openkant van de leiding) gemeten.. Door een pt100 door het buffervat in de leiding te brengen. Maar jouw idee om met behulp van twee 45 graden bochten te meten kan inderdaad ook en bedankt voor dat idee.

De warmtewisselaar wordt als het goed is wel in zijn geheel benut omdat de inganszijde van de ww lager ligt dan de uitgangszijde.

Ik ga nu even bekijken hoe ik het verder ga aanpakken..

Reageer