IJklijn van fotometrische bepaling van gehalte acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

IJklijn van fotometrische bepaling van gehalte acetylsalicylzuur

Hallo,

Voor mijn pws scheikunde ben ik aspirine aan het onderzoeken. Ik bepaal het gehalte acetylsalicylzuur door middel van een fotometrische bepaling van salicylzuur. Nu ben ik bezig met het maken van een ijklijn, maar ik weet niet wat voor soort grafiek het is, (liniar, logaritmisch).

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!!
Bijlagen
pws.xlsx
(44.49 KiB) 269 keer gedownload

Berichten: 772

Re: IJklijn van fotometrische bepaling van gehalte acetylsalicylzuur

Bij fotometrische bepalingen zal je de wet van Lambert-Beer toepassen. Hierbij plot je de gevonden absorbanties in functie van de concentratie van de ijkoplossingen. Tussen de concentratie en de absorbantie is een lineair verband waarneembaar.

Berichten: 24

Re: IJklijn van fotometrische bepaling van gehalte acetylsalicylzuur

bij het opstellen van een ijklijn ga je inderdaad de extincitie meten van oplossingen met een bekende concentratie deze gegevens kun je in een grafiek zetten. Je ijklijn moet lineair zijn maar als de concentratie echter te hoog wordt is de meting niet meer nauwkeurig. Op school leren we dat je ijklijn een R kwadraat van 0.9995 moet hebben om te mogen gebruiken als je er een lineaire lijn door trekt. het is hierbij handig om een ijklijn te maken tussen ectinctie 0 en 1 en je meet oplossing moet een extinctie van ongeveer 0.3 hebben omdat hier de transmissie 50% is en dit is het nauwkeurigste

Reageer