[scheikunde] Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 62

Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Voor een opdracht moest ik het specifiek geleidingsvermogen van een fysiologische zoutoplossing van 9,00 gram NaCl per liter berekenen.

Hierbij staat een antwoord van: 0,019 S/cm-1

Echter kom ik op een antwoord uit van 0,0389 S/cm-1. Wat doe ik fout? Dit is wat ik heb gedaan:

Ben ervanuit gegaan dat de NaCl opsplitst in natriumionen en chlorideionen.

Heb het aantal mol van deze ionen berekend: 9/35,45 = 0,254 mol chlorideionen en 9/2,99 = 0,39 mol natriumionen. Hiervan heb ik apart de kappa voor berekend door te vermenigvuldigen met de evenredigheidsconstante, λ. Voor chloor: 0,254 * 76,3 = 19,38. Voor natrium: 0,39*50,1 = 19,54.

Uiteindelijk heb ik het specifiek geleidingsvermogen berekend door deze twee kappa bij ekaar op te tellen en te delen door 1000:

(19,39 + 19,54) / 100 = 0,0389
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Denk dat het wel te maken heeft met dat 9,00 gram staat voor NaCl als vast molecuul en niet als natrium en chloride ionen in losse vorm. Maar weet niet hoe ik hiervoor dan corrigeer.
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Je hebt 9 gram NaCl, hoeveel mol NaCl is dat?

En hoeveel mol Na+ en hoeveel mol Cl- heb je dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Dat is dan 0,154 mol NaCl. Dus 0,077 mol Na+ en Cl-

(0,077*76,3) +. (0,077*50,1) / 1000 = 0,009

Maar als ik het als vaste stof blijf berekenen en de evenredigheidsconstantes van Na+ en Cl- bij elkaar optel (weet niet of dit mag?) kom ik wel op het goede antwoord uit:

0,154 * (76,5+50,1) / 1000 = 0,019
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Dat is dan 0,154 mol NaCl. Dus 0,077 mol Na+ en Cl-
1 NaCl deeltje bestaat uit .... Na+ en ..... Cl- deeltjes

1 mol NaCl deeltjes bestaat uit .... mol Na+ en ..... mol Cl- deeltjes

Gebruikersavatar
Berichten: 62

Re: Specifiek geleidingsvermogen, kappa

Oja, dat is natuurlijk evenveel. 0,154 mol Na+ en Cl-

Zo kom ik wel uit op het goede antwoord.

Bedankt voor je hulp! :) .
Two atoms are walking down the street. One atom says to the other atom, ''I think I have lose an electron!'' The other atom responds, ''Are you sure?'' The first atom replies, ''I'm positive.''

Reageer