Drie cirkels gedefinieerd door willekeurige afstanden tussen cirkels

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Drie cirkels gedefinieerd door willekeurige afstanden tussen cirkels

Ik heb drie cirkels met een gelijke (bekende) radius in een vlak, de afstanden tussen de cirkels (FJ, JL, EH, HK, GJ, DG) zijn bekend. Wat is de positie van de punten F,E en D in het stelsel?

Heeft één van jullie een idee hoe dit probleem op te lossen?


vraagstuk.png
vraagstuk.png (161.9 KiB) 270 keer bekeken

Berichten: 3

Re: Drie cirkels gedefinieerd door willekeurige afstanden tussen cirkels

Misschien moet ik m'n plaatje wat duidelijker maken:

Ik ben alleen op zoek naar de relatieve posities van de cirkels ten opzichte van elkaar. De afstanden AA', A'A'', BB'',B''B', C''C',C'C zijn bekend en de cirkels hebben een gelijke bekende radius. Als we bijvoorbeeld punt A als (0,0) nemen wat is dan de afstand tot de punten B en C''. Ik denk dat de tussen stukken, de drie cirkels op een unieke positie ten opzichte van elkaar fixeren welke uit te rekenen zou moeten zijn..

Ik heb geprobeerd om het probleem met de Matlab solver op te lossen door de punten ABC, A'B'C' en A''B''C'' te definiëren als de punten van een cirkel met bekende radius en de tussen stukken te definiëren als een verplaatsing van de punten A,B en C door vermenigvuldiging met een vector maal een scalair (deze vector blijft gelijkt voor A->A'->A''', A, B en C hebben allen hun eigen "verplaatsingsvector").
probleem_1.png
probleem_1.png (102.25 KiB) 264 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Drie cirkels gedefinieerd door willekeurige afstanden tussen cirkels

Lastige vraag! Ik weet niet eens zeker of er wel een unieke oplossing is. Wanneer je één cirkel in de oorsprong vast legt, heb je vier onbekenden (x en y coordinaat van centrum van de overige twee cirkels). Je zult dus minstens vier vergelijkingen op moeten stellen. Misschien dat je uit ieder lijnstuk A, B en C een vergelijking kunt distilleren (ik zie nu nog niet in welke), maar dan hebben we sowieso ook nog een vierde vergelijking nodig. Ik zie het niet.

Reageer