Statistische methode?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Statistische methode?

Hoi Iedereen,

Ik doe een onderzoek naar het gedrag van aapjes die worden gehouden in groepen van hetzelfde geslacht. Deze zijn soms rustig en soms ontstaat er ruzie. Door middel van een enquete aan dierentuinen heb ik informatie verzameld over groepen. Aangezien er niets bekend is over de mogelijke factoren die invloed hebben is informatie verzameld over wel 30 factoren die soms onderling samenhangen.

Ik heb non parametrische tests gebruikt, aangezien er geen sprake is van normale verdeling en er is een lage sample size. Ik vergelijk eigenlijk 2 groepen (een groep gemaakt van alle 9 groepen apen met ruzie versus een groep gemaakt van de 53 groepen die kalm bleven) om te zien welke factoren de verschillen beinvloeden. Ik had ook bonferroni correcties gebruikt.

Nu vinden reviewers dat het beter zou zijn om een PCA te gebruiken om te zien welke factoren samenhangen om vervolgens met minder factoren een logistic regression te doen. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten doen in spss. Ik zou dan denk ik mijn gehele data file moeten omgooien? Zou dit mogelijk zijn om mijn doel te behalen en te kunnen aanwijzen welke van alle factoren mogelijk invloed heeft op het gedrag van een groep dieren?

Ik kan eventueel een databestand toevoegen als dat nodig mocht zijn.

Alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: Statistische methode?

Ik ben nu net even een PCA aan het proberen in SPSS, maar volgens SPSS kan dit alleen met interval/ratio scales. Helaas is het overgrote deel van mijn data niet interval/ratio, maar gecodeerd aangezien de enquete multiple choice was.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische methode?

Maar zijn die categoriale variabelen nominaal of ordinaal?

Ik lees hier wel iets over een optie in SPSS voor factor analyse met categoriale variabelen, misschien dat dat bruikbaar is.

Berichten: 3

Re: Statistische methode?

Het is eigenlijk een combinatie van nominale en ordinale variabelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische methode?

Ik zou de CATPCA procedure in SPSS uit de eerde link die ik gaf eens proberen.

Reageer