[scheikunde] Structuurformule en zuurconstante.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Structuurformule en zuurconstante.

Voor school moet ik enkele structuurformules van carbonzuren nagaan en deze in verband brengen met hun zuurconstantes.

H-COOH (Kz: 1,78x10-4)

CH3-COOH (Kz: 1,78x10-5)

C2H5-COOH (Kz: 1,34x10-5)

C3H7-COOH (Kz: 1,52x10-5)

Na dacht ik dat de verklaring simpelweg zou liggen aan het inductief effect, welke logischerwijs zou toenemen naarmate de pentyl-groep stijgt. Maar nu blijkt dat de Kz van C3H7-COOH hoger is dan deze van C2H5-COOH, ookal is het het H-atoom minder makkelijk doneerbaar door het inductief effect. Waarom dit komt weet ik niet, iemand die me in de juiste richting kan duwen?

Berichten: 28

Re: Structuurformule en zuurconstante.

Ik bedoel natuurlijk alkyl-groep.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Structuurformule en zuurconstante.

het effect van alkylgroepen is alleen significant als je de situatie met en zonder alkylgroep vergelijkt, zie ook de grote sprong in Ka-waarde tussen mierenzuur en azijnzuur. Daarna is er weinig echt verschil tussen de verschillende alkylketens qua inductief effect. De kleine onderlinge verschillen in Ka-waarde zijn veel kleiner dan de verschillen die je typisch met eenvoudige argumenten als inductief effect, resonantie, ... kan uitleggen.

Waarschijnlijk bestaat er wel één of andere uitleg voor, maar ik geloof niet dat die echt algemeen geldig of theoretisch goed gefundeerd gaat zijn.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 28

Re: Structuurformule en zuurconstante.

Bedankt voor het antwoord :) .

Reageer