[scheikunde] Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ik heb een vraagje over een titratie met citroenzuur. Ik heb al met google gezocht en ook al bij de topics op het forum gezocht, maar ik ben er niet veel wijzer van geworden.

Ik zit in VWO-5 en heb bij scheikunde de opdracht gekregen om met citroenzuur te titreren en aan de hand hiervan de waardigheid van dit zuur te berekenen. De opdracht is:

Los 650 mg citroenzuur (=HxZ-1H2O) kwantitatief op in een maatkolf van 100 ml en vul aan tot 100 ml mbv gedestilleerd water. Pipetteer 10 ml uit de maatkolf in een erlenmeyer en titreer met natronloog (0,0986 M). De molmassa van citroenzuur bedraagt 210 g.

Bereken de waardigheid van dit zuur (= x). De theoretische waardigheid is 3.

Ik heb de titratie al een keer uitgevoerd en heb een gemiddeld gebruik van NaOH van 10,10 ml.

Kan iemand mij hiermee helpen??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Hoeveel mmol OH- heb je getitreerd en met hoeveel mmol H+ komt dit overeen?
Ik heb de titratie al een keer uitgevoerd en heb een gemiddeld gebruik van NaOH van 10,10 ml.
???

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ik heb er een berekening op losgelaten maar weet niet of deze klopt, ik heb de hoeveelheid NaOH keer 0,0986 M gedaan. Dus 10,10.10-3 x 0,0986= 9,96.10-4 mol OH-, dus ook 9,96.10-4 mol H+. Als het goed is, is dit dus 9,96 mmol OH- en dus ook 9,96 mmol H+.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Je weet het aantal mmol H+.

Nu nog het aantal mmol citoenzuur en dan .......

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Okee, maar moet je dan geen rekening houden met de verdunning die je gemaakt hebt van de oplossing?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ja zeker, maar het leek dat je dat al gedaan had.

Laat als je wilt de berekening dan eens zien, rekening houdend met de verdunning.

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ik dacht dat je de verdunning moest meerekenen als: 100/10 x 9,96.10-3= 0,0996 mol H+ en dat die in de originele oplossing aanwezig is.

Berichten: 244

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Pas op met je getallen! 9,96*10-4 mol is natuurlijk 0,96 mmol H+ ipv 9,96 mmol!

Nu aan de hand van het molgewicht van citroenzuur het aantal mmol citroenzuur uitrekenen dat je in je oplossing hebt gedaan. Uiteraard de verdunningsstap in je berekening meenemen.

Het aantal mmol H+ delen door het aantal mmol citroenzuur in je titreeroplossing aanwezig citroenzuur is dan de verhouding die je zoekt, namelijk het aantal H+ ionen dat 1 molecuul citroenzuur kan afgeven in oplossing. Volgens mij is je proef goed gegaan...

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ow natuurlijk, bedankt! Ik ga altijd de fouten met het omrekenen van mol naar mmol :s

Maar heb ik de verdunningsstap die ik net voorgedaan wel goedgedaan?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ik dacht dat je de verdunning moest meerekenen als: 100/10 x 9,96.10-3= 0,0996 mol H+ en dat die in de originele oplossing aanwezig is.
Kijk nog eens naar je bericht 3.

Berichten: 244

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Het terugrekenen van de verdunning doe je qua werkwijze goed, alleen het getal wat je gebruikt is nog altijd de verkeerde. Geen 9,96*10-3 maar 9,96 * 10-4 mmol H+ is aanwezig in je verdunde oplossing.

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ow ja dus 100/10 x 9,96*10-4 mol in de originele oplossing van citroenzuur?

Berichten: 244

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ja.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Ja, en hoeveel mmol (of mol) is dat dan?

Hoeveel mg citroenzuur heb je precies afgewogen? Was dat precies 650 mg?

Re: Bepaling vd waardigheid citroenzuur

Dat is dan 0,00996 mol en Ik had precies 650 mg citroenzuur afgewogen.

Reageer