extremen bij arcsin x

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 581

extremen bij arcsin x

kan iemand mij vertellen waar de functie arcsin x extremen heeft?

als de afgeleide van arcsin x = 1/(1-x^2)^0.5). deze afgeleide kan toch niet gelijk zijn aan nul omdat de 1 in de teller staat, en daarom.kan dezetoch ook geen extremen hebben?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: extremen bij arcsin x

Teken de grafiek van arcsin x eens, en kijk eens om wat voor extremen het hier zou kunnen gaan. Hint: wat weet je van het domein en het bereik?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 581

Re: extremen bij arcsin x

ik heb de grafiek gezien van deze functie. het bereik is -1 tot 1 want voor -1 en kleiner bestaat de functie niet, en voor 1 en groter bestaat de functie ook niet.

maar dan zijn -1 en 1 toch geen extremen? want de functie bestaat voor -1 en 1 niet...

het boek zegt dat het een globaal minimum betreft voor -1 en een globaal maximum voor 1....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: extremen bij arcsin x

Roy8888 schreef: za 02 mar 2013, 20:08
ik heb de grafiek gezien van deze functie. het bereik is -1 tot 1 want voor -1 en kleiner bestaat de functie niet, en voor 1 en groter bestaat de functie ook niet.
Je haalt hier de begrippen domein en bereik door elkaar. Ga nog eens zorgvuldig na hoe de arcsinus precies gedefinieerd is, en geef dan nog eens het domein en het bereik van arcsin x.
Roy8888 schreef: za 02 mar 2013, 20:08
maar dan zijn -1 en 1 toch geen extremen? want de functie bestaat voor -1 en 1 niet...

het boek zegt dat het een globaal minimum betreft voor -1 en een globaal maximum voor 1....
De functie bestaat voor x = ±1, maar de afgeleide niet. Als x = -1 een globaal minimum en x = 1 een globaal maximum geeft, heb je in ieder geval met randextremen in x = ±1 te maken.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: extremen bij arcsin x

Opmerking moderator

Verplaatst naar Calculus.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer