[scheikunde] Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Goeie dag iedereen, ik heb de opdracht van mijn scheikunde leraar gekregen om de ijzergehalte van de pil te bepalen. Ik heb er helemaal geen idee welke kant ik op moet. Daarom vraag ik iedereen om wat hulp

Berichten: 772

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Hoh een beetje vage opdracht. Afhankelijk van welke toestellen op uw school aanwezig zijn zijn er wel wat mogelijkheden. Ik zou opteren voor een spectrofotometrische bepaling of een bepaling via AAS.

Berichten: 4

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

we hebben niet zo veel toestellen dus dat gaat niet lukken. Ik denk dat de proef een titratie moet zijn.

Berichten: 772

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Als je via titratie moet werken, dan zal een redoxtitratie met KMnO4 de enige optie zijn. Over deze titratie zelf is veel te vinden op internet. De grootste moeilijkheid zal het in oplossing brengen zijn van de pil. Beschik je over een werkplan? Of moet je zelf de methode opstellen?

Berichten: 4

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

okay dat klinkt heel erg op de juiste pad te zijn. En wij moeten een werkplan zelf opstellen. Zou u mij daarmee ook kunnen helpen? Eigenlijk moet ik alleen de molecuul formule van de pil kennen en dan kan ik wel verder, maar die kan ik niet vinden. En kunt u mij ook redirecten naar die titraties van de pil?

Berichten: 772

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Pagina's over redoxtitraties voor ijzerbepaling in de pil zelf zult u moeilijk vinden, omdat dit nogal een specifieke bepaling is. Ik doelde eerder op pagina's die algemene informatie over de bepaling van Fe2+ gehalte in een staal met KMnO4. In principe is, na het oplossen van de pil in een geschikt oplosmiddel (waarschijnlijk zal HNO3 hiervoor geschikt zijn) de uitvoering eenvoudig.

Wat wel bizar is, in de molecuulformule van de pil is geen ijzer in terug te vinden. De pil zou moeten bestaan uit twee actieve componenten:

- levonorgestrel ( C21H28O2)

- ethinylestradiol ( C20H24O2)

Berichten: 4

Re: Bepaal het ijzergehalte in "de pil (microgenon)". Zowel gele als rode pilletjes

Ja dus daarmee zat ik ook vast. Welke molecuul formule moet ik gebruiken? Want ik zie helemaal geen manier om mijn werkplan te maken.

Reageer